Godt fællesskab øger arbejdsengagementet
Forskning viser, at de, der føler sig godt tilpas og trives med kollegerne på arbejdspladsen, er mere kreative og innovative. Da vi bruger omkring 1.800 timer på arbejdspladsen om året, har den enkeltes velbefindende stor betydning for virksomhedens succes. Så hvad gør du for at skabe en god atmosfære på arbejdspladsen? Vi har talt med Camilla Saarinen, organisatorisk konsulent og mentaltræner hos Quentia, om hvordan virksomheder kan arbejde aktivt for at udvikle fællesskabet blandt kollegerne.
Hvordan styrker man fællesskabet på arbejdspladsen?
– Det bedste er at mødes regelmæssigt. Er det svært at mødes fysisk, bør man alligevel tale sammen så ofte som muligt, siger Camilla Saarinen, organisatorisk konsulent og mentaltræner hos Quentia.
Teambuilding-aktiviteter uden for arbejdstid har en bevist forstærkende effekt på fællesskabet og der findes en overflod af forskellige problemløsninger og fælles aktiviteter, der kan styrke samhørigheden og fællesskabsfølelsen.
Vær dog opmærksom på, at der kan være nogen, der ikke ønsker at mødes efter arbejde.
– For nogen, der ikke kan lide det, kan teambuilding i stedet være stressende. Forsøg at være lydhør over for alles ønsker, siger Camilla.
Fælles pauser uden jobsnak
Det er nemt at glemme, at du kan arbejde med fællesskabsstyrkende metoder selv i arbejdstiden, for eksempel til møder eller i en pause. At sætte tid af til fælles kaffepauser kan gøre meget for at forstærke ”vi-følelsen”. I en pause kan man tale mere afslappet med hinanden og omkring bordet i kantinen har vi en tendens til at tænke mere frit og udtænke kreative idéer.
Men Camilla anbefaler at undgå jobsnak i løbet af pausen.
– Vi har brug for at lade op og koble af fra arbejdet, når vi holder pause, siger Camilla.
Vær opmærksom og nysgerrig, så lytter du bedre
Vejen til et godt fællesskab går ikke kun gennem fælles aktiviteter. Vores indstilling og hvordan vi er mod hinanden, spiller en vigtig rolle.
– Vær nysgerrig og opmærksom på dine kolleger. Tro ikke, at du altid selv sidder med sandheden og hav modet til at sænke paraderne, siger Camilla.
Når vi er nysgerrige på vores medmennesker, så lytter vi bedre, men når vi tror, at vi selv har svarene på alle spørgsmål, holder vi op med at lytte. Husk på, at du ikke altid behøver at være den, der løser det hele, men giv dig selv lov til at have dage, hvor ikke alt fungerer lige godt. Dermed lader du også dine kolleger komme til på en bedre måde.