UNICEF halverede udgifterne med ny lagerløsning
Børnene er vigtigst
På UNICEF Danmarks hjemmeside er det muligt at købe skoletasker, fodbolde, t-shirts og meget andet. Overskuddet går ubeskåret til indsatsen for at hjælpe børn både i Danmark og ude i verden, men det er dyrt at leje sig ind på et lager.
”Der er rigtig mange pakker, som optager lagerplads. Og UNICEF arbejder konstant for at optimere omkostningerne, da vores indtægter frem for alt skal hjælpe verdens børn. Derfor har vi for nyligt undersøgt mulighederne for at spare penge på lagerløsninger”, forklarer Martin Skytte, der er Digital Marketing Manager hos UNICEF Danmark.
“Vi har tidligere haft en ekstern lagerløsning, da vi ikke selv har haft pladsen til opbevaring. Men da vi fik adgang til et lokale ved siden af vores kontorbygninger, var det oplagt at undersøge, om vi kunne inddrage det til lager og skære den post af budgettet. For det er rigtig dyrt at leje sig ind på et eksternt lager,” fastslår Martin Skytte.
AJ Produkter er den optimale løsning
Erik Freyberg, der er ekspert i lagerløsninger, blev hyret af UNICEF til at etablere lageret, og som det første skabte han et overblik over, hvad der skulle til for at lave den bedst mulige lagerløsning i det tomme lokale.“Jeg har lavet rigtig mange løsninger gennem tiden, så jeg kunne hurtigt se, at der skulle bruges omkring 15 store reoler for at få lageret til at fungere”, siger Erik Freyberg og fortæller videre:
“Herefter kontaktede jeg fire-fem forskellige leverandører. Jeg kiggede blandt andet på, hvor jeg kunne få de mest stabile løsninger og højeste kvalitet, uden at det blev for dyrt. Jeg kunne ret hurtigt se, at AJ
Produkter var den mest optimale løsning for UNICEF”.
Én ting overraskede
Da Erik fik kontakt med Theis Jakobsen, der er konsulent hos AJ Produkter, gik det hurtigt med at arrangere leveringen af de 15 reoler, som blev installeret i de nye lagerlokaler.“Der var ikke så meget bøvl. Det var fine og friske folk, og så blev jeg positivt overrasket over den store fleksibilitet,” fortæller Erik. Undervejs i processen opstod der nemlig et problem med nogle palleudtræk, som ikke virkede efter hensigten. Så da Erik ringede til Theis for at gøre opmærksom på problemet, var han klar til at forhandle om prisen. Men det var der ingen grund til.
“Theis kunne sagtens have sagt, at det ikke var hans problem, men i stedet fik jeg bare nogle nye palleudtræk – helt uden ekstra beregning – med en besked om, at jeg bare skulle kontakte ham igen, hvis jeg stødte
på andre udfordringer”, fortæller Erik.
“Der har været en god service og super fleksibilitet hele vejen igennem, og vi kommer også løbende til at købe andre ting, i takt med at lageret skal udvides. Så det er godt at have en fast kontakt hos AJ Produkter”, lyder det afslutningsvis fra Erik Freyberg.
Har sparet omkring halvdelen af lageromkostningerne
Der gik en måned, fra Erik første gang ringede til AJ Produkter, og til den færdige lagerløsning stod klar til brug. I dag står lageret fuldt funktionelt, og UNICEF Danmark har derfor også opsagt deres tidligere eksterne lagerløsning, fortæller Martin Skytte.“Det har uden tvivl været den helt rigtige løsning. Nu har vi lageret helt tæt på vores kontor, hvilket gør hele logistikken nemmere. Samtidig har vi sparet omkring halvdelen i lageromkostninger,” slutter Martin Skytte.