10 råd - sådan tager virksomheden et socialt ansvar
Tager jeres virksomhed et socialt ansvar og hjælper folk, der står udenfor arbejdsmarkedet? Der findes støtteordninger til virksomheder, der gerne vil hjælpe udsatte. Og der findes mange, som rigtige gerne bare vil i gang med at arbejde.
Mange mennesker står uden for det danske arbejdsmarked - ikke fordi de ikke kan udføre et arbejde, men fordi de måske ikke lige kan gøre det i de konventionelle 9-17 rammer, som de fleste af os arbejder indenfor.
Det kan fx være soldater, der har været udsendt i krig, og som nu er ramt af PTSD. Det kan være, at man døjer med angst og derfor har behov for nogle særlige hensyn. Eller det er måske en udlænding, som ikke mestrer dansk.
Det fortæller Ea Nielsen, der er souschef ved Cabi - en organisation med formålet at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked. Den hjælper jobcentre og virksomheder med at ansætte dem, der ikke lige passer ind i de klassiske kasser.
“Der er rigtig mange ressourcer og kompetencer derude, som bare kræver nogle lidt andre rammer på jobmarkedet. Det arbejder vi på at oplyse omkring,” fortæller hun.
Det kan fx være soldater, der har været udsendt i krig, og som nu er ramt af PTSD. Det kan være, at man døjer med angst og derfor har behov for nogle særlige hensyn. Eller det er måske en udlænding, som ikke mestrer dansk.
Det fortæller Ea Nielsen, der er souschef ved Cabi - en organisation med formålet at skabe et mere rummeligt arbejdsmarked. Den hjælper jobcentre og virksomheder med at ansætte dem, der ikke lige passer ind i de klassiske kasser.
“Der er rigtig mange ressourcer og kompetencer derude, som bare kræver nogle lidt andre rammer på jobmarkedet. Det arbejder vi på at oplyse omkring,” fortæller hun.
En kæmpe bonus for mange
Der findes flere fordele i at kigge lidt udover de sædvanlige kriterier, når man ansætter og måske lige gøre en ekstra indsats som virksomhed, fortæller Ea Nielsen. “For det første, så får man en medarbejder, der rigtigt gerne vil arbejde. For det andet findes der forskellige støtteordninger, og for det tredje, tager man som virksomhed et socialt ansvar, når man giver en håndsrækning til de mennesker, som står udenfor arbejdsmarkedet. Det betyder utrolig meget for de mennesker," siger hun og tilføjer.
“Mange oplever, at det er en kæmpe bonus at ansætte lidt udenfor den gængse arbejdsstyrke. Og i øvrigt gør man også sig selv en tjeneste, da man får nogle super motiverede medarbejdere, der ønsker at gøre det godt.”
10 råd til at ansætte udsatte personer:
1. Kig på jer selv som virksomhed, og vurdér, om det giver mening i forhold til jeres værdier at tage et socialt ansvar og ansætte én, der står udenfor arbejdsmarkedet på særlige vilkår. Det kræver noget ekstra arbejde, og det er ikke noget, man gør halvt.
2. Der findes flere forskellige ordninger, som virksomheder kan gøre brug af og fx få økonomisk støtte, hvis man tager et socialt ansvar. Tag kontakt til det lokale jobcenter for at høre om mulighederne.
3. Det bliver nemmere for virksomheden og den ansætte, hvis I har gjort jer tanker omkring, hvem I gerne vil hjælpe ind på arbejdsmarkedet. Det kan fx være en senior, der har brug for lidt mere tid. En PTSD-ramt soldat har nogle andre behov, mens det kan kræve nogle helt andre hensyn at ansætte en ung med social angst.
4. Kig jer omkring i virksomheden, og se, hvor der kunne lægge et par timers arbejde om dagen. Kunne der være behov for at få vandet planter eller pudset vinduer på kontoret? Eller det kunne være hjælp med affaldssortering eller oprydning efter frokost. Hos CABI har vi fx en ansat, der kommer et par timer om dagen og anretter frokosten i stedet for en buffet.
5. Ansættelsesprocessen er meget vigtig. Tag dig tid til at forstå kandidatens behov og begrænsninger. Det vil hjælpe jer begge med at finde ud af, om det er et godt match. Tag højde for at traditionelle ansættelsesprocesser kan være skræmmende for nogle kandidater, og at det måske er nødvendigt at tilpasse processen.
2. Der findes flere forskellige ordninger, som virksomheder kan gøre brug af og fx få økonomisk støtte, hvis man tager et socialt ansvar. Tag kontakt til det lokale jobcenter for at høre om mulighederne.
3. Det bliver nemmere for virksomheden og den ansætte, hvis I har gjort jer tanker omkring, hvem I gerne vil hjælpe ind på arbejdsmarkedet. Det kan fx være en senior, der har brug for lidt mere tid. En PTSD-ramt soldat har nogle andre behov, mens det kan kræve nogle helt andre hensyn at ansætte en ung med social angst.
4. Kig jer omkring i virksomheden, og se, hvor der kunne lægge et par timers arbejde om dagen. Kunne der være behov for at få vandet planter eller pudset vinduer på kontoret? Eller det kunne være hjælp med affaldssortering eller oprydning efter frokost. Hos CABI har vi fx en ansat, der kommer et par timer om dagen og anretter frokosten i stedet for en buffet.
5. Ansættelsesprocessen er meget vigtig. Tag dig tid til at forstå kandidatens behov og begrænsninger. Det vil hjælpe jer begge med at finde ud af, om det er et godt match. Tag højde for at traditionelle ansættelsesprocesser kan være skræmmende for nogle kandidater, og at det måske er nødvendigt at tilpasse processen.
6. Sørg for at have en god støtteinfrastruktur på plads. Det kunne være en mentor, en buddy eller en arbejdspladsrepræsentant, der er dedikeret til at hjælpe den nye ansatte med at navigere på arbejdspladsen og i de nye opgaver.
7. Vær åben og kommunikativ med dit team. Informér dem om dine planer om at ansætte en person, der har brug for særlig støtte. Gør dem klar over, hvad det indebærer, og hvordan de kan hjælpe til at skabe et inkluderende og støttende arbejdsmiljø.
8. Giv den nye medarbejder en klar og struktureret introduktion til arbejdspladsen og opgaverne. En tydelig forventningsafstemning og forståelse af jobbet kan være afgørende for en succesfuld integration.
9. Vær tålmodig og giv rum for udvikling. Husk, at det kan tage tid for en ny medarbejder at vænne sig til arbejdsmiljøet og kravene. Vær klar til at give ekstra støtte, og juster arbejdsopgaverne efter behov.
10. Mål succes i dit eget tempo. Traditionelle succesmål, som hastighed eller mængde af arbejde, kan ikke altid anvendes. I stedet fokuser på de individuelle forbedringer og fremskridt, den ansatte laver over tid. Det vil hjælpe med at anerkende og værdsætte den indsats, som den ansatte yder, og de fremskridt, der sker, uanset hvor små de måtte være.
7. Vær åben og kommunikativ med dit team. Informér dem om dine planer om at ansætte en person, der har brug for særlig støtte. Gør dem klar over, hvad det indebærer, og hvordan de kan hjælpe til at skabe et inkluderende og støttende arbejdsmiljø.
8. Giv den nye medarbejder en klar og struktureret introduktion til arbejdspladsen og opgaverne. En tydelig forventningsafstemning og forståelse af jobbet kan være afgørende for en succesfuld integration.
9. Vær tålmodig og giv rum for udvikling. Husk, at det kan tage tid for en ny medarbejder at vænne sig til arbejdsmiljøet og kravene. Vær klar til at give ekstra støtte, og juster arbejdsopgaverne efter behov.
10. Mål succes i dit eget tempo. Traditionelle succesmål, som hastighed eller mængde af arbejde, kan ikke altid anvendes. I stedet fokuser på de individuelle forbedringer og fremskridt, den ansatte laver over tid. Det vil hjælpe med at anerkende og værdsætte den indsats, som den ansatte yder, og de fremskridt, der sker, uanset hvor små de måtte være.