Sådan gjorde han en simpel idé til succesrig global virksomhed
AJ Produkter startede med en idé i mors og fars kælder. I dag sælger virksomheden møbler i hele verden
AJ Produkter er i dag en af Sveriges største møbelsucceser med afdelinger i en lang række lande. Men det startede med en enkelt idé, da Anders Johansson i 1970´erne arbejdede i sin mors og fars kælder - en idé, der udviklede sig til grundstenen i den gigantiske møbelvirksomhed.
I en ny podcastserie udgivet af AJ Produkter kan du blandt andet høre historien om, hvordan Anders Johansson med kreativitet, innovation og mod skabte et møbelimperium ud fra sin bare næver.
Den gode ide bliver grundstenen
Vi starter historien med et hop tilbage til 10970´erne. Anders Johansen er en ung sælger, der efter en lang arbejdsdag med kontakt til en lang række kunder, trasker hjem fra arbejde. Han nyder en middag i familiens selskab med sin mor og far, før han begiver sig mod kælderen, hvor han har sit arbejdsrum. Det er her drømmene lever og ambitionerne spirer. Og det er her, han lægger planer for fremtiden. I dag føler han sig særligt inspireret, og en idé har sat sig fast i hans baghoved.Der må simpelthen være en mere effektiv måde at komme i kontakt med kunderne end de mange timer, han dagen lang bruger på at stemme dørklokker. Han griber blyant og nedfælder to sætninger på papiret foran sig.
“Tænk, hvis mine kunder kunne sidde på deres kontorstol eller hjemme i deres lænestol og blot ved at løfte røret på deres telefon, kunne ringe ind og bestille det de mangler”?
“Postordre må være løsningen!”
Han fylder side efter side med sine tanker, og sidst på aftenen grifler han sine initialer ned med rød tusch på forsiden. AJ!
Grundstenen til dét, der skal blive en af Sveriges største møbel-succeser, er født.
Komiker giver succes
Herfra arbejder Anders Johansen målrettet på at skabe en møbelbutik, og i 1981, kan han slå dørene op til de spritnye lokaler, der ligger i udkanten af hans hjemby Hyltebruk. Sammen med sit lille team har han ét punkt på dagsordenen: Hvordan adskiller de sig fra konkurrenterne?Der er behov for at tænke i nye baner!
I dag kan det virke som en no brainer, at man bruger kendte mennesker til markedsføring af møbler, men det var et radikalt nybrud, da AJ Produkter stillede sig selv spørgsmålet:
"Hvad med at bruge kendte mennesker i vores markedsføring? - En person som hele Sverige kender?”
Anders Johansen ringer til den svenske komiker Sten-Åke Cederhök, der på det tidspunkt er verdenskendt i Sverige. Han får hurtigt lavet en aftale, og på de nyeste kataloger, kan man nu se en storsmilende Sten-Åke Cederhök betjene en rød palleløfter fra AJ produkter. Siden er flankeret af et slogan der hedder: “Spar ryggen. Spar pengene. Spar tid”
AJ Produkter spreder sig til resten af verden
Nu går det stærkt. For med den folkelige komiker som blikfang på kataloget, når AJ Produkter bredt ud i den svenske befolkning, og Anders Johansens ambitioner vokser.“For hvorfor skulle dét, der virker i Sverige, ikke virke i Norge?
Allerede året efter udvider han forretningen i Norge med buldrende succes, og i de følgende år åbner AJ Produkter butikker i:
Danmark, Slovakiet, Estland, Letland, England, Irland, Polen, Tyskland, Litauen, Island, Serbien, Kroatien, Slovenien, Bosnien, Montenegro, Rusland.
AJ Produkter har ubetinget vokset sig til en international forretningssucces.
Ind i sportens verden
Anders Johansen hviler dog ikke på laurbærrene, og næste skridt er at give AJ Produkter en solid identitet - et forretnings-DNA. Det handler om at forhandle møbler, men det handler også om at finde ind til sine værdier og vise dem for omverdenen.I 1989 er to hold samlet på isen for at afgøre ishockey World Championship, der afholdes i Sverige det år. Sovjetunionen har vundet 8 kampe i træk og står nu overfor Canada, der undervejs har slået USA ud af turneringen.
AJ Produkter er gået ind i sportens verden, og mens ismaskinen kører på banen for at ordne isen, kan seere fra hele verden se de to røde bogstaver AJ - på gul baggrund. De følgende dage kommer reaktionerne.
Ordrerne vælter ind fra hele verden. Så fra den dag går AJ produkter ind og støtter en række sportsgrene i mange forskellige lande - både fordi det er en god forretning, men også fordi AJ Produkter vil støtte idræt over en bred kam.
Old school logo - international virksomhed
Hvad der startede som en god idé i mors og fars kælder for mere end 40 år siden, er i dag en verdensomspændende succes, og AJ Produkter udvider stadig forretningen.Anders Johansson søn har overtaget roret, og postordre-sedler er blevet til museklik. Historien om Anders Johansson lever stadig i virksomhedens DNA. Og selvom man kan trække lidt på smilebåndet af den old school-stil i logoet, så kan man ikke benægte, at Anders Johansson er et bevis på, hvordan en basal grundidé kan vokse til uanede højder med kreativitet, snilde og hårdt arbejde.
Du kan høre hele podcasten om, hvordan Anders Johansson skabte sit møbelimperium, i en ny podcastserie fra AJ Produkter.
Serien handler om at turde at tænke anderledes og forfølge sine originale ideer, og her møder du også nogle af Danmarks største opfindere. Hør blandt andet de fascinerende historier om, hvordan danskere opfandt højttaleren, hæve/sænke bordet og hjulet til kontorstolen.
Du finder hele podcast-serien “Danske Opfindere” på Spotify, Apple Podcast eller der, hvor du normalt finder podcasts.