Skolemøbler, der gør en forskel - opbygning af et velfærdssamfund i mikroformat
- "Det er den yngre generation, der er drivkraften bag forandringerne", siger hun.
Historien begynder tilbage i 2001, da kvinderne i Nakamtenga indser, at de har brug for en børnehave for deres børn. Hvad der startede som et ønske om en simpel børnehave er i dag blevet til meget mere. Efter mere end 20 år har Nakamtenga opnået utrolige resultater og kan nu prale af et sundhedscenter, en tandlægeklinik, et blomstrende landbrug og adskillige virksomheder. Men landsbyens stolthed er uden tvivl skolen, der huser hele 450 elever fra børnehaveklasse til grundskole, mellemtrin og gymnasium.
Pauline Conde, den lokale driftsleder for Yennenga Progress-færdighedsnetværket, har været vidne til hele denne utrolige udvikling. Hun startede sin rejse som børnehaveklasselærer på det allerførste center i Nakamtenga tilbage i 2001. For hende er skolen af uvurderlig betydning, da den giver børnene en solid grunduddannelse og fremtidsmuligheder.
"Ord kan næsten ikke beskrive, hvor vigtig skolen er for Nakamtenga. Det er gennem uddannelse, at børnene får mulighed for en bedre fremtid, og det giver os håb", siger Pauline Conde stolt.
Forandringen bliver drevet af den yngre generation.
Bygningen af grundskolen blev påbegyndt i 2006 og har siden udviklet sig gradvist.
Vi opfordrer børnene til at være nysgerrige, men i de offentlige skoler blev vores børn opfattet som uartige af lærerne, når de stillede spørgsmål. For at sikre vores børns fortsatte udvikling havde vi brug for vores egen skole, baseret på den pædagogik, vi brugte i børnehaven - med fokus på kreativitet og nysgerrighed.
Gennem årene er der også blevet opført et sundhedscenter i landsbyen, som samarbejder tæt med skolen for at bevare elevernes sundhed og trivsel. "I malariasæsonen pendler børnene til centret," udtaler Pauline Conde.
"Uden skolen ville vi ikke have oplevet den øvrige udvikling i landsbyen. Det er herfra, alt spirer, og det er den yngre generation, der skaber forandringerne."
Lokale kræfter transformerer landsbyen
Gennem årene er der sket en social forandring i landsbyen, hvor forældrene nu værdsætter uddannelse højere. Derudover er kønsfordelingen blevet mere jævn. Da den første børnehave åbnede, var der primært drenge til stede.
"Mange af forældrene blev selv nægtet adgang til skolegang i deres ungdom. Men i dag er det tydeligt, hvordan børnene udvikler sig, og vi har en lang række af børn, der ønsker at starte," udtaler Pauline Conde.
Stina Berge, generalsekretær i Yennenga Progress, ser skolen som centrum for et program, der omfatter hele landsbyen og strækker sig ud over dens grænser. Formålet er at skabe bæredygtige samfund med et solidt fundament i lokal iværksætterkultur.
"Vi fokuserer på alle 17 af FN's globale udviklingsmål og arbejder med at opfylde dem på lokalt niveau. Det handler ikke kun om uddannelse, men også om at sikre adgang til rent vand og energi, opbygge infrastruktur og arbejdspladser samt etablere organisation og lederskab for at sikre bæredygtighed," siger hun.
En god frokost lægger grunden
I landsbyskolen er dagene fyldt med lange lektioner, lektier og aktiviteter. For skoleleder Bernadette Pafadnam Pacmogda begynder arbejdet kl. 7 om morgenen med at hjælpe lærerne med at planlægge undervisningen, der strækker sig frem til kl. 17 om eftermiddagen.
"Men det mest sjove og energigivende ved jobbet er at være sammen med børnene. Det er her, man kan se, at de mål, vi har sat, faktisk giver resultater," siger hun.
Et centralt fokusområde er at sikre, at børnene får en god og nærende frokost hver dag.
I hjemmet taler de fleste mennesker Mooré-sproget. Dog er skolesproget i Burkina Faso fransk.
"Vi følger selvfølgelig den lokale læseplan, men vi har ladet os inspirere af svensk pædagogik. Vi lægger vægt på nysgerrighed og kreativitet, hvilket adskiller os fra traditionelle skoler, der er baseret på en fransk hierarkisk model."
Fra Norden til Nakamtenga
En anden forbindelse til Sverige er de møbler, der findes i skolen. Alle klasseværelser er udstyret med bænke, stole og metalskabe fra AJ Produkter, som har samarbejdet med Yennenga Progress siden 2012.
"Det er let at donere penge, men vi ønsker at kunne følge op og vide, at vores indsats gør en forskel. Det er også en win-win-situation, da Yennenga Progress har et godt netværk, der har hjulpet os på forskellige måder," siger Fredrik Hentz, der har ledet AJ Produkters projekt i Nakamtenga.
I et land som Burkina Faso, der har begrænset industri og ingen skove, er det udfordrende at finde og producere gode og ergonomiske møbler lokalt. Når man vælger funktionelle møbler, skal man også tage højde for det konstante lag af rødt støv samt den ekstreme luftfugtighed om sommeren og den ekstremt lave luftfugtighed om vinteren.
Samtidig er det en udfordring at sende møbler fra Norden til Vestafrika. Det tager 2-3 måneder, før forsendelsen når frem, og det er dyrt.
"De møbler, vi sender ned, skal have stålben, så træet er hævet op fra gulvet. Hvis benene er lavet af træ, tiltrækker de termitter, som begynder at ødelægge dem," forklarer Fredrik Hentz.
Skolens rektor, Bernadette Pafadnam Pacmogda, mener, at standarden i hendes klasseværelse ikke kan sammenlignes med de fleste andre skoler:
"Børnene sidder komfortabelt og sikkert. På andre skoler sidder eleverne tæt pakket, og det påvirker deres koncentration. Her har børnene deres egne skriveborde og opbevaringskasser og kan holde styr på deres ting. De er meget glade og stolte over at have deres eget sted, da de fleste af dem lever under trange forhold derhjemme," siger hun.
Vi har børn og unge i fokus - Læs mere om vores arbejde med social bæredygtighed.
Her er Nakamtenga
Landsbyen har en befolkning på 1.500 mennesker, og Yennenga Progress, et svensk-baseret kompetencenetværk, beskæftiger 80 personer inden for sundhedspleje, børnehave, skole, landbrug samt i fem virksomheder inden for svejsning, tømrerarbejde, byggeri og tekstilproduktion. Derudover har de en restaurant og et konferencecenter til uddannelse og seminarer. Nye projekter er baseret på behovsanalyser for landsbyen og er åbne for alle, ikke kun landsbyens beboere.
I landsbyens skole bliver der undervist 450 børn i børnehave, grundskole, mellemskole og gymnasium. Siden 2012 har AJ Produkter samarbejdet med Yennenga Progress om at indrette alle klasseværelserne med svenske møbler og også bidraget til skolelederens løn. Målet er at bidrage til social bæredygtighed på en produktrelateret måde.