8 metoder - sådan løser I konflikter på arbejdspladsen
Man skal ikke undgå konflikter på arbejdspladsen. De kan nemlig føre til et bedre arbejdsmiljø, men det er vigtigt, at de bliver håndteret ordentligt
Uforløste konflikter har det med at vokse
“Du har sikkert den der kollega, der altid snakker højt i telefon - eller det kan være andre ting, der irriterer i løbet af arbejdsdagen,” siger Mette Juel Madsen, der er faglig leder i Center for Konfliktløsning og en erfaren konfliktmægler.Hun forklarer, at det kan virke voldsomt grænseoverskridende at konfrontere folk med disse irritationsmomenter, men at det kan være en god ide at tage i opløbet. De har det nemlig med at vokse sig større.
“Vi kan ikke være gode venner og enige med alle på kontoret, og der er mange forskellige måder at håndtere konflikter på. Man behøver nemlig ikke at blive uvenner, og konflikter kan ofte føre til kreative forbedringer af arbejdsmiljøet.”
Hun uddyber.
“Det er aldrig sjovt at stå direkte i konflikter, men de er ofte tegn på, at der er noget vigtigt på spild, som skal løses, og der kommer tit positive ting i kølvandet på en konflikt.”
Er der fx én kollega, som altid taler højt i telefon, kan man skabe et område, hvor man kan tale i telefon på arbejdspladsen. Men det kræver, at det bliver italesat i første omgang.
“Konflikten kan være en fremkaldervæske eller et symptom på et problem, og det er vigtigt, at den bliver håndteret i en konstruktiv ramme,” siger hun.
Hun uddyber.
“Det er aldrig sjovt at stå direkte i konflikter, men de er ofte tegn på, at der er noget vigtigt på spild, som skal løses, og der kommer tit positive ting i kølvandet på en konflikt.”
Er der fx én kollega, som altid taler højt i telefon, kan man skabe et område, hvor man kan tale i telefon på arbejdspladsen. Men det kræver, at det bliver italesat i første omgang.
“Konflikten kan være en fremkaldervæske eller et symptom på et problem, og det er vigtigt, at den bliver håndteret i en konstruktiv ramme,” siger hun.
Tryghed er kodeordet
Mette Juel Madsen forklarer, at arbejdspladsen skal have en plan for, hvordan man forholder til konflikter, så man får løst dem hurtigt og konstruktivt, før de vokser sig for store.“Sommetider har man måske brug for en leder til at hjælpe. Det er vigtigt, at det ligger i en virksomheds DNA, at man tør at tage og løse konflikter. Det skaber helt grundlæggende et bedre og gladere arbejdsmiljø,” siger hun.
“Der skal være en kultur, der understøtter trygheden i, at man tør sige ting, som går hinanden på.”
8 metoder til konfliktløsning på arbejdspladsen
1. Tal om irritationer tidligt: Hvis noget irriterer dig mere end én dag, er det vigtigt at sige til. Hvis problemet vokser, så søg eventuelt hjælp fra en tillidsrepræsentant.
2. Vær nysgerrig på den anden part: Forsøg at forstå den andens perspektiv. Det kan afvæbne konflikter og bidrage til en bedre løsning.
3. Ledelsen skal skabe tryghed: Det er vigtigt, at ledelsen tager ansvaret for at skabe en tryg arbejdsplads, hvor medarbejderne tages alvorligt, når de bringer svære emner på banen.
4. Lav aftaler i fredstid: Aftal på forhånd, hvornår og hvordan man kan henvende sig til en leder med en konflikt.
5. Adskil problemet fra personen: Fokusér på problemet, og undgå personangreb. Husk, at det er problemet, der er problemet, ikke personen.
6. Søg hjælp fra en leder ved eskalering: Hvis en konflikt eskalerer, er det vigtigt at søge hjælp, selv hvis du ikke er direkte involveret, da det påvirker teamets dynamik.
7. Søg ekstern hjælp ved dybe konflikter: Nogle gange er konflikter for dybe til, at de kan løses internt. I sådanne tilfælde kan det være nyttigt at søge hjælp udefra.
8. Arbejd med de følelsesmæssige aspekter: Hvis en konflikt har stået på over lang tid, er det vigtigt at arbejde med de følelsesmæssige aspekter og sørge for, at alle føler sig hørt og forstået.