Digitale hybridmøder
Hvad er udfordringerne ved digitale hybridmøder? At have mødedeltagere både hjemmefra og på kontoret kan give nogle udfordringer. Det kan være alt fra tekniske udfordringer til, om man bør sidde flere personer sammen om én skærm.
De fleste mennesker føler sig i dag helt trygge ved at deltage i digitale hybridmøder. Der er ikke nogen større vanskeligheder, og man har lært at tilpasse sig, når teknologien er kompliceret, eller hvis man tilfældigvis taler på samme tid som en anden deltager. Men måske er der andre ting, du ikke har tænkt på, som kan være nyttige, når du navigerer i et møde. Vi har derfor nogle praktiske tips, som kan gøre den samlede oplevelse og kvaliteten af hybridmøder bedre.
1. Test teknologien i god tid inden mødet, så du har tid til at løse eventuelle tekniske problemer. Sørg for, at alle deltagere er blevet informeret, hvis de f.eks. skal downloade en app eller oprette en konto et sted.
2. Brug én skærm pr. deltager, hvis I sidder flere personer i samme rum eller på samme kontor. Risikoen er ellers, at deltagere, der sidder på afstand, kan få en følelse af at være uden for gruppen, og at de går glip af vigtige ting, der bliver sagt bag kameraet, når der sidder flere mennesker i samme rum.
1. Test teknologien i god tid inden mødet, så du har tid til at løse eventuelle tekniske problemer. Sørg for, at alle deltagere er blevet informeret, hvis de f.eks. skal downloade en app eller oprette en konto et sted.
2. Brug én skærm pr. deltager, hvis I sidder flere personer i samme rum eller på samme kontor. Risikoen er ellers, at deltagere, der sidder på afstand, kan få en følelse af at være uden for gruppen, og at de går glip af vigtige ting, der bliver sagt bag kameraet, når der sidder flere mennesker i samme rum.
3. Kommunikér tydeligt formålet med mødet, dagsordenen og forventningerne inden mødet. Husk at holde øjenkontakt med den person, du taler med, ligesom du ville gøre ved et fysisk møde.
4. Sørg for at der er plads til pauser, og gør det klart inden mødet, hvornår de planlagte pauser skal være. Hvis det er et længere møde, kan du let blive træt og miste fokus. Du risikerer derfor at miste deltagernes interesse og opmærksomhed.
5. Sørg for at alle kan komme til orde, og brug gerne chatfunktionen til at fange og inkludere dem, der ikke har mulighed for at tale, eller på anden måde ønsker at bidrage til samtalen uden at afbryde taleren.
4. Sørg for at der er plads til pauser, og gør det klart inden mødet, hvornår de planlagte pauser skal være. Hvis det er et længere møde, kan du let blive træt og miste fokus. Du risikerer derfor at miste deltagernes interesse og opmærksomhed.
5. Sørg for at alle kan komme til orde, og brug gerne chatfunktionen til at fange og inkludere dem, der ikke har mulighed for at tale, eller på anden måde ønsker at bidrage til samtalen uden at afbryde taleren.
Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud
Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik