E-handel er i vækst – er dit lager klar?
Det er på tide at tænke anderledes
Tidligere blev en palle med X antal varer læsset en gang om ugen og sendt til en butik. Opgave udført. Nu bestilles de samme varer direkte af slutkunderne, hvilket betyder, at de plukkes og pakkes én efter én, hver dag i ugen, og derefter sendes til X antal forskellige adresser - hvilket resulterer i en meget større samlet arbejdsbyrde.
På trods af forskelle i arbejdsmetoderne mellem traditionel handel og e-handel bruger mange virksomheder stadig den samme lagerløsning. Det er derfor ikke underligt, hvis der ikke er tilstrækkelig plads til rådighed, og der undertiden opstår flaskehalse i arbejdet. Heldigvis er det muligt at tilpasse sig de nye forhold relativt hurtigt gennem en målrettet indsats på områderne organisation, udstyr og personale.
Har du organiseret lageret korrekt?
Da forskellige typer varer kræver forskellig lagerplads og udstyr, er det nyttigt at opdele lageret mellem plukning og pallehåndtering. Dette giver medarbejdere med forskellige opgaver mulighed for at arbejde effektivt uden at forstyrre hinanden. Desuden får du en mere logisk opstilling af varerne, hvilket gør manuel plukning lettere.
Plukning af individuelle produkter er den del af lagerarbejdet, der vil stige mest, når e-handlen for alvor tager fart. Hvis der er enkelte varer, der er ekstremt populære, kan håndteringen af disse varer outsources til et eksternt lager for at undgå at belaste dine egne ressourcer. Tredjepartslogistik kan også bruges til at aflaste hele virksomheden, f.eks. i sæsonbestemte spidsbelastninger.
Har personalet det rigtige udstyr?
Efterhånden som de manuelle opgaver øges, øges behovet for praktiske hjælpemidler også. Brug palleløftere, containere på hjul og vogne for at gøre det lettere at transportere varer. Vi anbefaler plukkevogne, som også gør det nemt at få adgang til varer i højden og organisere plukningen. Et veludstyret pakkebord gør pakkearbejdet mere effektivt, da alle pakningsmaterialer er samlet inden for nem og ergonomisk rækkevidde. Husk at dimensionere antallet af vogne og borde, så personalet ikke skal stå i kø for at udføre deres arbejde - et unødvendigt spild af tid.
Det er også vigtigt at organisere opbevaringen. Tydeligt mærkede hylder i passende arbejdshøjde, små bakker til de mindste genstande og kemikalieskabe, hvis du håndterer farligt gods, bidrager alle til effektivitet og et sikkert og trygt arbejdsmiljø. En anden vigtig ting er miljøstationer - at have flere af disse tæt på betyder, at brugte materialer hurtigt kan genbruges, og at du undgår unødvendige stop i transportgangene.
Har du det rigtige personale?
Hvornår foretages de fleste indkøb på internettet? Svar: om aftenen og i weekenden. Det betyder, at e-handelslagermedarbejderne har mere travlt om morgenen, og at mandag er den travleste dag i ugen. Salget under Singles Day, Black Week og julehandlen stiller også helt andre krav end en tirsdag ugen før lønningsdagen i februar/marts. Derfor er spørgsmålet: Hvad gør du på dit lager for at håndtere disse til tider ekstreme variationer i arbejdsbyrden?
Uanset om du er afhængig af interne ressourcer eller bruger kontraktansatte medarbejdere, har du brug for en velgennemtænkt plan for styring af personalet, både i høj- og lavkonjunkturer. Fordi der ikke er noget alternativ - service er det vigtigste inden for e-handel.
Lageret skal altid kunne levere
Kan vi inte köra på i gamla spår, det har ju gått förut? Nej, hela processen – från order till leverans – måste fungera för att kunderna ska bli nöjda. Det är som upplevelsen på en restaurang. Där hjälper det inte att mottagandet och beställningen håller världsklass om du tvingas vänta i en evighet tills maten kommer på bordet. Då lär du inte återvända. Samma sak gäller i e-handeln: Även om sajten är bra och ett köp går smidigt, måste leveransen också motsvara förväntningarna om det ska bli nya affärer. Så enkelt är det.
Kan vi ikke bare fortsætte ad det gamle spor - det er jo gået fint indtil nu? Nej, hele processen - fra bestilling til levering - skal fungere, hvis kunderne skal være tilfredse. Det er som en oplevelse på en restaurant. Det hjælper ikke, hvis receptionen og bestillingen er i verdensklasse, hvis man skal vente evigt på at få maden leveret. Så vil du ikke komme tilbage. Det samme gælder inden for e-handel: Selv om webstedet er godt, og købet går glat, skal leveringen også leve op til forventningerne, hvis der skal skabes ny forretning. Så enkelt er det.