Ekspertens bedste tips til god lyd i skolen

Ekspertens bedste tips til god lyd i skolen

Et for højt støjniveau i skolen går ud sundheden og trivslen hos både lærere og elever. Derfor er det vigtigt at sikre god akustik og et behageligt lydniveau. Men hvordan gør man lige det? Vi har spurgt ekspert i akustik Joachim Schubert om gode tips til, hvordan man kan lyddæmpe klasseværelser og andre fællesrum på skolen. Læs med og få de praktiske tips her.
En smilende elev sidder ved et skolebord i et klasselokale
To piger sidder ved et skolebord og skriver på linjeret papir

Alle kan gavne af et reduceret støjniveau

Et for højt lydmiljø i skoler kan blandt andet give eleverne hovedpine og få dem til at føle sig stresset. Ligesom det kan forværre deres forståelse- og indlæringsevne - dels fordi det er sværere at høre, hvad der bliver sagt, og dels fordi hjernen skal koncentrere sig om at sortere forstyrrende lyde fra. Og så bliver det lige pludselig enormt energikrævende at koncentrere sig om skoleopgaverne og lærens stemme. God akustik er altså en forudsætning for et godt læringsmiljø. 

Lærerne bliver også stressede af distraherende lyde. Forskning viser, at når støjniveauet stiger, stiger hjertefrekvensen, blodtrykket og adrenalinniveauet også. Ligesom at støj med tiden kan føre til både tinnitus og høretab. Det er derfor vigtigt at arbejde aktivt for at forbedre lydmiljøet i skolerne. 


 

En collage med billeder af et velindrettet klasselokale med akustikpaneler

Tips til mere rolige klasselokaler

Lydabsorption i klasseværelset er afgørende for at reducere støjniveauet, når mange mennesker taler på samme tid, og for at eleverne kan høre, hvad læreren siger. Et roligt stemmeleje letter både indlæringen og har en beroligende effekt på eleverne. Men god akustisk er ikke kun vigtig for eleverne, da lærerens puls og stressniveau oftere stiger ved høje støjniveauer.

En plantegning af et klasselokalet der er indrettet med fokus på god akustik

Tips til gode lydforhold i klasselokalet

  1. Vælg stole med medestel, hvor de kan sættes op på bordet. De giver et lavere støjniveau end standardstole med 4 ben. Hvis det ikke er muligt, kan du sætte filtfødder på stolene for at reducere skrabelyde  

  2. Vælg borde med lyddæmpende bordplader 

  3. Akustikplader, skærmvægge eller lignende i samme højde som tavlen bryder lydrefleksioner fra den hårde væg og giver læreren gode muligheder for tale i et behageligt leje. 
  4. Ved at placere akustikplader på en af ​​to modstående vægge kan man effektivt bryde lydrefleksioner i rummet. Det gør meget for et behageligt lydmiljø.

  5. Åben opbevaring fordeler lyden rigtig godt i rummet, mens lukkede døre til gengæld reflekterer lyden. Den åbne opbevaring bryder refleksioner mellem vægge og sender i stedet lyden op i det absorberende loft.

  6. Sofaer er, med deres størrelse, gode lydabsorbenter. Især til de frekvenser, der påvirker taleforståelsen. Sofaer kan altså være med til, at vi bedre kan høre og forstå hinanden. 
En collage med billeder af en kantine der er indrettet med fokus på god akustik

Tips til god lyd i kantinen

Flere undersøgelser viser, at høre- og smagsansen er forbundet. Det kan derfor være svært at smage ordentlig i støjende omgivelser. Elever og personale har brug for frokostpausen til at restituere og genoplade deres batterier, og derfor er det vigtigt, at skolens kantine har et roligt og behageligt lydmiljø.   

En plantegning af en kantine der er indrettet med fokus på god akustik
  1. For at reducere spredningen af lyd i kantinen kan det være smart at opdele rummet med skærme. Men husk, at skærmene skal være både høje og lydabsorberende for at virke, da lyden passerer over lave skærme, og hårde overflader blot reflekterer lydbølgerne yderligere

  2. Opstil stofsofaer, da de er med til at absorbere lyde   

  3. Jo tættere akustikplader, skærmvægge eller lignende er på selve lydkilden – desto mere effektivt. Det kunne f.eks. være tæt på bordene, hvor tallerkner, bestik og snak skaber mange lyde
  4. En vægmonteret akustikplade bryder lydrefleksioner fra den hårde væg og reducerer lyde fra eksempelvis køkkenet

  5. Gardiner og andre tunge tekstiler er et glimrende supplement til akustikplader. Det forusætter dog, at de er plisseres, således 2 m stof dækker 1 m vægplads, og at de hænges i en vis afstand fra væggen/vinduet. 

  6. Halvcylinderformade ljudabsorbenter mellan fönstren är både effektiva – och dekorativa. Halvcylinderformede lydabsorbenter mellem vinduerne er både effektive – og dekorative. 

Få hjælp af vores indretningseksperter

Hos AJ Produkter er vi altid klar til at hjælpe med en indretningsløsning, der er skræddersyet til din virksomhed. Kontakt os, hvis du har spørgsmål om valg af stof, ønsker inspiration eller vil vide, hvilke løsninger der passer bedst til dine lokaler. Så kan vi rådgive om dine muligheder.
Virksomhedstype
Beskriv overvejelser og ønskerBilag
Ved at klikke SEND accepterer du vores persondatapolitik
Byggvarubedömmningen

Svanemærket

möbelfakta

FAQ

For at opnå god lyd i skolen, er det vigtigt at fokusere på akustikken i læringsmiljøerne. Dette kan indebære installation af lydabsorberende materialer på vægge og lofter, anvendelse af støjdæmpende gulvbelægning, og sikring af at klasseværelserne er designet med hensyn til optimal lyddistribution. Desuden er det essentielt at integrere teknologiske løsninger som højttalersystemer af god kvalitet, der kan tilpasses forskellige læringsaktiviteter. Regelmæssig vedligeholdelse af disse systemer og uddannelse af lærere i brugen af dem er også afgørende for at opretholde god lyd i skolemiljøet.
Støj i klasseværelset reducerer elevernes koncentration og forståelse, hvilket fører til lavere akademisk præstation. Det kan også øge stressniveauer og påvirke elevernes mentale helbred negativt. Derfor er det vigtigt at forhindre støjen med smarte indretningsløsninger, som lydabsorbenter og skærmvægge.
De bedste strategier for støjreduktion i skoler inkluderer brug af lydabsorberende materialer, planlægning af stille zoner, og opdragelse af elever og personale til at mindske støjniveauer gennem adfærdsændringer.
For at forbedre lydkvaliteten i et klasseværelse kan man anvende akustiske paneler, optimere møbleringslayoutet for at minimere ekko, og anvende teknologi som lydforstærkningssystemer tilpasset rummets størrelse.
Effektive typer af lydisolering for skoler omfatter lydabsorberende loftpaneler, tykke tæpper, skærmvægge, og specielle døre og vinduer designet til at dæmpe lyd.
Dårlig akustik kan særligt vanskeliggøre læring for elever med høreproblemer ved at forstyrre talegenkendelse og fokus. Optimal akustik er afgørende for at understøtte disse elevers inklusion og læring.
Planlægning af en skolebygning med optimal akustik indebærer tidlig integration af akustiske eksperter i designprocessen, brug af materialer med gode lyddæmpende egenskaber, og skabelse af layouter, der minimerer støjoverførsel. Desuden kan der gøres meget med den rette indretning, fx med lyddæmpende skærme og møbler.
I Danmark skal skoler overholde Arbejdstilsynets regler om støj for at sikre et sundt arbejdsmiljø. Dette indebærer, at støjniveauer i undervisningslokaler generelt bør ligge under 85 dB for at undgå høreskader. Desuden anbefales det at holde lydniveauer under 35 dB i lokaler, der bruges til koncentration og læring. Kravene er vejledende og skal tilpasses de specifikke aktiviteter og lokalers brug.
Lydniveauer i skoler måles typisk med lydniveaumålere for at vurdere områder med høj støjeksponering. Sikre niveauer ligger ofte under 85 decibel for at forebygge høreskader.
Baggrundsstøj forstyrrer elevernes evne til at fokusere, behandle information, og deltage aktivt i læring. Det kan også forårsage angst og nedsætte den generelle trivsel i skolemiljøet. Derfor er det vigtigt at indrette klasselokalet med lydisolerende interiør.
Høreværn, som ørepropper eller støjreducerende hovedtelefoner, kan integreres i skolemiljøer gennem uddannelsesprogrammer, der lærer eleverne om vigtigheden af høresundhed og korrekt brug af beskyttelsesudstyr.
Lyddesign spiller en afgørende rolle i skabelsen af læringsmiljøer ved at optimere lydkvaliteten for kommunikation og koncentration, samtidig med at det skaber behagelige og inspirerende rum.
Apps og digitale værktøjer, såsom støjmonitreringsapps og lydforstærkningssystemer, kan forbedre lydmiljøet ved at tilpasse lydniveauer og understøtte individuelle lyttepræferencer, hvilket gør undervisningen mere inklusiv.
Yngre elever kan være mere følsomme over for støjens påvirkning på læring, da deres evne til at filtrere irrelevante lyde og koncentrere sig om undervisningen endnu er under udvikling. Ældre elever kan bedre håndtere baggrundsstøj, men deres indlæringseffektivitet og trivsel påvirkes stadig negativt af høje støjniveauer.