Det aktive klasseværelse – Vammarskolan, Valdemarsvik
Pulstræning forbedrer resultaterne i skolen
"Pulsprojektet" var et initiativ af fire lærere, der ønskede at optimere elevernes læring ud fra viden om fysisk aktivitets positive virkning på hjernen. Da forsøget skulle afsluttes efter tre skoleår, var der kun én klasse på skolen, hvor alle elever bestod alle fag. Det var den tilfældigt udvalgte klasse, der havde haft ekstra pulstræning tre dage om ugen udover de to dage, hvor der var idræt og sundhed på skemaet. Resultaterne talte for sig selv - og da Vammarskolan efterfølgende indførte en fuld pulsprofil for hele gymnasiet, fortsatte den gennemsnitlige gennemførelsesprocent med at stige i flere år.
Hvordan får vi de gode resultater med ind i klasseværelset?
Efterhånden som pulstræning blev normen, begyndte lærerne at spørge sig selv, hvordan disse erfaringer kunne være med til at optimere læringen i klasseværelset. Her var det klart fra starten, at svaret handlede om læring i bevægelse.
- Vi lærer fra fødderne og opefter, forklarer Mats Nahlbom, en af initiativtagerne. Bevægelse og læring går hånd i hånd er helt grundlæggende for undervisningen i det aktive klasseværelse.
Da det var tid til at føre konceptet ud i livet, blev vi hos AJ Produkter spurgt, om vi kunne bidrage til indretningen. Vi sagde JA, tænkte over det og kom tilbage med et forslag, der lever op til den nye, innovative metode.
Indret med fokus på metoden
Eleverne arbejder tre og tre eller i par og lærer ved at dele med – og stille spørgsmål til – hinanden. Derfor er det aktive klasseværelse indrettet med trekantede elevborde med lyddæmpende bordplade, som er perfekte til at sætte sammen (og nemme at adskille igen til f.eks. test).
At stå op og arbejde aktiverer kroppen og letter indlæringen – samtidig kan læreren få et bedre overblik over lokalet. Her får glastavler langs væggene en vigtig rolle i undervisningen.
Muligheden for at variere arbejdsstilling gør det lettere at holde fokus på emnet. Derfor har elevstolene et ergonomisk udformet sæde, som gør det muligt at sidde både fremad og bagud på det, så det er nemt at variere sin siddestilling. Derudover er der hæve sænke skoleborde, som er kombineret med balancestole. Ligesom der er en sofa til særlige lejligheder.
Alt i alt gør de fleksible skolemøbler det nemt for eleverne at variere deres arbejdsstilling, og hjælper dem med at bevare koncentrationen. Det gør det også nemt at omarrangere rummet efter behov.
Det aktive klasseværelse forklaret med fire punkter
- Læring i samarbejde betyder at eleverne lærer ved at arbejde sammen og hjælpe hinanden.
- Da fysisk bevægelse påvirker læring positivt, gennemføres flere dele af undervisningen stående og gående.
- Det bliver lettere at fokusere på opgaverne, når eleverne har mulighed for at variere deres kropsholdning og bevæge sig rundt i lokalet. Suppleret med "tænkepauser" eller korte pauser til frisk luft og ny energi.
- Hvis eleverne anvender tavler, bliver det lettere for læreren at se, hvem der har brug for hjælp.
Efterfølgeren er allerede planlagt
Efter at have anvendt metoden i et par år kan vi konstatere, at det aktive klasseværelse er meget populært. Eleverne er glade for den frie bevægelighed og muligheden for at skifte arbejdssted. Lærerne sætter stor pris på overblikket og ser også fordele ved at kunne hjælpe flere elever på samme tid, da de oftest arbejder i grupper i stedet for individuelt.
- Voksne har hæve sænke arbejdsmøbler på arbejdet for at hjælpe dem med at yde deres bedste. Med det aktive klasseværelse ønsker vi at give skolebørn de samme gode forudsætninger," siger Daniel Hermansson.
Det aktive klasseværelse er fagneutralt og er hidtil blevet brugt til sprogundervisning og matematik. Flere fag vil dog følge: Målet er at have endnu et aktivt klasseværelse klar til efteråret 2022 - det er et godt tegn!
Pulsprojektet – sådan fungerer det i praksis
Vammarskolans gymnasieelever har pulseundervisning tre dage om ugen (ud over idrætsundervisningen). For at opnå den fulde effekt af træningen skal eleverne ligge på mindst 70 % af deres maksimale puls i 20 minutter. Træningen foregår på alle måder: gennem boldsport i en gruppe eller individuelt ved hjælp af en romaskine, spinning, løbebånd osv. Effekten af træningerne, udover skoleresultaterne, viser sig bl.a. ved, at eleverne sover og spiser bedre og er mere aktive i deres fritid.
Projektet blev startet af Mats Nahlbom, Daniel Hermansson, Daniel Kristoffersson og Mike Andersson, efter at de havde hørt en hjerneforsker holde et foredrag om læring og sammenhængen mellem øget fysisk aktivitet og bedre resultater i skolen. De fire er delvist blevet inspireret af Harvard-professor John Rateys bog "S.P.A.R.K." og praktiske skoleeksempler fra Naperville Central High i Chicago. De deler med glæde deres erfaringer - kontakt daniel.hermansson@valdemarsvik.se for flere oplysninger.