Sådan indretter du et aktivt klasseværelse
Godt for både krop og sjæl
Idéerne bag det aktive klasseværelse er baseret på veldokumenterede resultater. Det er velkendt, at hjernen påvirkes af fysisk aktivitet, samt at bevægelse og indlæring hænger sammen, ligesom det er lettere at bevare koncentrationen, hvis man kan variere sin arbejdsstilling en gang imellem. Samtidig forbedrer bevægelsen fra siddende til stående stilling muskelstyrke, balance og blodcirkulation. Så et aktivt klasseværelse har en positiv effekt på både krop og sind. Det er lidt ligesom 1 + 1 = 3.
Variation med hæve sænkeborde
Med hæve sænke elevbordene får eleverne flere muligheder. De kan selv vælge, hvornår de vil sidde eller stå - eller endda halvt stå ved hjælp af en taburet. Alt sammen for at undgå ensidig belastning og kunne holde fokus på skolearbejdet. En anden mulighed er at kombinere lave elevborde med høje arbejdsborde til gruppearbejde. Så kan eleverne selv vælge om de vil stå op for at få lidt variation.
Forskellige former for siddepladser
Det er ikke dårligt i sig selv at sidde ned, det er bare et spørgsmål om ikke at sidde ALTID. Når det kommer til at sidde, har alle deres egen måde - derfor er det godt at have elevstole, der kan bruges på mange forskellige måder. Balancestole og sadelstole giver en oprejst siddestilling og har den fordel, at de kan justeres i højden og derved give variation. På disse stole, ligesom på balancebolde, er eleven tvunget til at aktivere sine mavemuskler for at holde kropsholdningen. Det sker uden at de mærker anstrengelserne - og uden at de mister koncentrationen. Helt perfekt.
Slip energien løs
Læring fremmes af fysisk aktivitet, og ofte kan flere elever have svært ved at være stille. Derfor kan det være en stor gevinst for både undervisningen og roen i klasseværelset at tilføje en skrivebordscykel og/eller en pedaltræner. Begge produkter kan nemt flyttes rundt fra elev til elev, men mens bordcyklen er en alt-i-én-løsning, skal pedaltræneren anvendes som supplement til en almindelig elevstol. Skrivebordscyklen fås i to størrelser, hvor den laveste passer til en højde mellem 140-160 cm.
TIP! En ekstra udfordring
Skab et aktivitetsbaseret læringsmiljø i skolen. Med en skrivebordscykel kan eleverne opleve glæden ved fysisk aktivitet samtidig med de lærer. Cykling øger blodcirkulationen og iltoptagelsen, hvilket fører til mere energi og bedre fokus.
Her finder du kontorcyklen
Whiteboards og glastavler
Det er godt for vores samarbejdsevne at stå op - og kan derfor være med til at styrke gruppearbejdet. Med et whiteboard kan grupperne præsentere deres arbejde. Derudover kan eleverne lade sig inspirere og lære af de andre grupper i klassen. Når eleverne bruger whiteboards, er det samtidig lettere for læreren at følge med og se, hvilke grupper der kunne have brug for hjælp.
Glem ikke lyddæmpningen
Når der er meget aktivitet i rummet, plejer lydniveauet også at stige. Derfor kan lydabsorbenter i loftet og på væggene vise sig at være en god investering. Sofaer med stofbetræk, skærmvægge og tykke gardiner kan også være til stor gavn. Det samme gælder for skoleborde med lyddæmpende bordplader. Tæpper er også gode til som lyddæmpere og kan samtidig være et sted, hvor eleverne kan ligge ned og arbejde. Sidstnævnte er muligvis ikke særlig aktivt, men det giver eleverne mulighed for variation - og netop dét er kernen i det aktive klasseværelse.
Fire hurtige råd:
- Vælg gerne elevborde, gulvskærme og tavler med låsbare hjul. Det gør det lettere at omarrangere og variere brugen af rummet - en aktivitet i sig selv.
- Forskning viser, at vi bliver mere aktive og bedre til at arbejde sammen, når vi står op. Derfor kan gruppearbejdet foregå omkring et højere bord og/eller foran et whiteboard.
- Et tidtagerur er et pædagogisk hjælpemiddel, der tydeligt viser, hvor meget tid der er tilbage af undervisningstiden. Denne viden kan især hjælpe utålmodige elever med at koncentrere sig.
- Hjælp elevernes koncentration ved at opbevare deres telefoner sikkert i et aflåseligt opbevaringsskab mens der er undervisning.