Kontorrapporten 2021

Kontorrapporten 2021

Hvordan skaber man en god holdånd på afstand? Hvilken aldersgruppe har haft de største problemer på kontoret under pandemien? Og hvad kan du som leder eller tilsynsførende gøre for at optimere arbejdsmiljøet på kontoret?

I denne rapport har vi samlet statistikker og vigtig viden om det nye kontorliv, og hvad vi som kontoransatte måske længes mest efter lige nu. Se Kontorrapporten 2021!

Sociale relationer er lige så vigtige som arbejdet

Ifølge en Airtasker-undersøgelse sagde 70% (ud af i alt 1.004 fuldtidsansatte), at de sætter lige så stor pris på sociale relationer på arbejdet som på at få arbejdet gjort.* De spontane og uformelle interaktioner, som risikerer at gå tabt i forbindelse med en øget mængde hjemmearbejde, er ikke distraktioner eller uproduktive - de giver næring til produktivitet og innovation.

Læs mere om, hvorfor fremtidens kontor vil dreje sig om samarbejde og fællesskab.

*I henhold til en undersøgelse foretaget af Airtasker 2020. Her adspurgte man 1.004 fuldtidsansatte medarbejdere i USA, hvoraf 505 arbejdede hjemmefra.

Uden møder mangler der teamspirit

En undersøgelse fra Tele2 og Sifo Kantar vedrørende nye måder at arbejde på under pandemien viste, at over halvdelen af respondenterne mente, at for sjældne møder svækkede teamsamarbejdet. Et flertal savner kaffepauser og småsnak mellem kolleger, og 49% mener, at hjemmearbejde er skadeligt for sammenholdet.*

Her kan du finde smarte aktivitetstips til dig og dit team.

*I henhold til undersøgelsen "New ways of working" fra Tele2 & Sifo Kantar i 2020.

Et godt arbejdsmiljø = tilfredse og produktive medarbejdere

Medarbejdere, der er tilfredse med deres arbejdsmiljø, er 16% mere produktive, 18% mere tilbøjelige til at blive og 30% mere interesserede i deres egen arbejdsplads frem for andre virksomheder. * Virksomheder, der er villige til at tilpasse kontoret til medarbejderne og deres trivsel, vil derfor ikke blot øge produktiviteten, men også deres evne til at tiltrække talenter.

Læs mere om fordelene ved et attraktivt arbejdsmiljø på kontoret.

*I følge en undersøgelse foretaget af Gartner research i 2018.

Tid til at forandre kontoret

66% af virksomhedslederne overvejer at omstrukturere deres kontor, så det er bedre egnet til fleksible arbejdsmiljøer.* Har du en plan og de rigtige værktøjer til at skabe en forandring?

*Ifølge undersøgelsen Work Trend Index 2021 fra Microsoft.