Ergonomen anbefaler: 5 fysiske trivselsfaktorer der skaber en god arbejdsdag
Hvad er en fysisk trivselsfaktor?
For at opsummere er fysiske trivselsfaktorer de positive forhold, der får os til at føle os godt tilpas fysisk. Det kan være en ergonomisk stol, god belysning eller muligheden for at tilpasse arbejdet til specifikke behov. Sundhedsfaktorer gør, at vi har det godt og kan præstere, når vi arbejder. En systematisk, langsigtet og aktiv brug af sundhedsfaktorer øger chancen for at skabe et godt arbejdsmiljø og reducere sygefraværet blandt medarbejderne.
Her er Erica von Sicards liste over fem fysiske trivselsfaktorer, som er med til at skabe en god arbejdsdag:
1. Varierede arbejdsstillinger
Kroppen er skabt til bevægelse, og en ændring af din arbejdsstilling er nøglen til et sundere arbejdsliv. Når vi bevæger os, øges vores blodcirkulation, hvilket forbedrer vores evne til at tænke og gør os mere opmærksomme. Derfor er det godt at have en arbejdsplads, hvor du kan stå og sidde – og sidde på forskellige måder. Og det gælder naturligvis også, når en del af arbejdet udføres hjemmefra, f.eks. i forbindelse med hybridarbejde.
Husk at arbejde centreret ud fra din computer og brug en ståmåtte, en dokumentholder eller lignende for at arbejde afslappet. Og glem ikke at tage små pauser fra tid til anden – blot for at trække vejret og slippe spændinger i nakke og skuldre.
TIP: Hæve sænkeborde
At skifte mellem siddende og stående arbejde er den perfekte måde at aktivere kroppen på i løbet af en arbejdsdag – og det er nemmere med et hæve sænkebord. Bordene fås i en lang række farver, former og størrelser – men de har alle én ting til fælles: de er en investering i velvære.
Her finder du de skriveborde, der gør variation nemt
2. Et behageligt lydmiljø
Få ting påvirker arbejdsmiljøet så negativt som forstyrrende støj. Og det er ikke kun selve arbejdet, der påvirkes. Når du skal koncentrere dig mere om at holde fokus, får du også flere spændinger i nakke- og skuldre, som kan føre til hovedpine. Løsningen på dette er at bruge bløde møbler som f.eks. skærme, polstrede møbler, tæpper og akustikplader i lofter og vægge – alt sammen med til at blokere og absorbere lyden i rummet.
Et tip er at oprette "stilleområder" til koncentreret arbejde og "snakkeområder" til telefonopkald og videomøder – på den måde undgår vi at forstyrre vores kollegaer.
3. De rette lysforhold
Godt lys er vigtigt for vores velbefindende og hjælper os både med at se og arbejde bedre. Placér dine skriveborde, så du kan udnytte dagslyset uden refleksioner fra skærmene. Husk, at ovenlyset skal være jævnt og komme lige foran din krop for at undgå skygger. Kombiner med retningsbestemt skrivebordsbelysning, som ideelt set bør kunne justeres i intensitet alt efter medarbejderen.
Har I den rette belysning i rummet? Test det:
Hold hænderne over øjnene. Hvis lyset føles mere behageligt "med klapper på" – så skal belysningen forbedres.
Tip: Gå en tur i frokostpausen om vinteren, så du kan genoplade batterierne med hjælp fra dagslyset.
4. Indretning til socialt samvær - men også til personlig fordybelse
Vi mennesker er sociale væsener, der trives med interaktion. Vi kan nemt forstærke disse positive følelser ved at have indbydende omgivelser, hvor vi drikker kaffe, spiser frokost og slapper af med kollegaer. Overvej at gøre lounger og frokostrum mobilfrie, da vi så bliver mere åbne over for vores omgivelser. Et tip er at opbygge fællesskabet gennem leg, f.eks. ved hjælp af et bordtennisbord eller lignende.
Men husk, at det ikke er alle, der trives lige godt i åbne kontorlandskaber. Nogle kan føle sig utilpas og have svært ved at præstere optimalt i sådan et miljø, og derfor er der brug for alternativer. Ideelt set bør hvert arbejdsområde tilpasses den enkeltes behov - hvilket let kan løses med afskærmning, opbevaring og placering af arbejdsområdet i rummet.
TIP: En sofa til enhver anledning
Et behageligt siddeområde for besøgende, en alternativ arbejdsplads eller et indbydende samlingspunkt i kaffepauserne? Sofaer kan have mange funktioner på kontoret og se ud på mange forskellige måder. Hvilke ønsker har du?
Her finder du sofaer til entreen, kontoret og loungen
5. Mere orden, mindre stress
Nogle mennesker bliver ikke generet af rod, men for andre kan bunker af papir, ledninger og beskidt service give både stress og ubehag. Derfor er det som udgangspunkt en god idé at holde dit kontor ryddeligt. Det kan du gøre med masser af opbevaringsskabe, kabelbakker og faste rutiner for affaldssortering – både af madaffald og emballage i kantinen samt papir og materialer på depotet.
Det er også en god idé at have en fast regel om, at alle skal rydde op efter sig selv på fællesarealer. For alles bedste.
Forskning i trivselsfaktorer
Forskningsprojektet "Sundhed og Fremtid" har undersøgt karakteristika ved både offentlige og private arbejdspladser med sunde medarbejdere, for at identificere faktorer, der bidrager til sundere arbejdspladser. En sammenligning blev foretaget mellem arbejdspladser med lavt og højt sygefravær for at identificere, hvad der gør, at arbejdspladser med lavt sygefravær succesfuldt formår at mindske sygefraværet. Resultaterne viste, at fysiske og mentale sundhedsfaktorer var ensartede på arbejdspladser med sunde medarbejdere.Her kan du læse mere om ergonomi