Ergonomen anbefaler: 5 fysiske trivselsfaktorer der skaber en god arbejdsdag

Ergonomen anbefaler: 5 fysiske trivselsfaktorer der skaber en god arbejdsdag

I snakken om sundt arbejdsmiljø nævnes ofte de faktorer, der fremmer vores mentale sundhed på et organisatorisk plan – som f.eks. tillid, udviklingsmuligheder og fælles mål. Men vi vil også gerne fremhæve betydningen af det fysiske arbejdsmiljø. Derfor har vi bedt fysioterapeut og ergonom Erica von Sicard opstille en liste over de vigtigste fysiske sundhedsfaktorer, der kan få os til at føle os bedre tilpas på kontoret. Læs med og kryds de punkter af, der gælder for din arbejdsplads.

Hvad er en fysisk trivselsfaktor?

For at opsummere er fysiske trivselsfaktorer de positive forhold, der får os til at føle os godt tilpas fysisk. Det kan være en ergonomisk stol, god belysning eller muligheden for at tilpasse arbejdet til specifikke behov. Sundhedsfaktorer gør, at vi har det godt og kan præstere, når vi arbejder. En systematisk, langsigtet og aktiv brug af sundhedsfaktorer øger chancen for at skabe et godt arbejdsmiljø og reducere sygefraværet blandt medarbejderne.

Her er Erica von Sicards liste over fem fysiske trivselsfaktorer, som er med til at skabe en god arbejdsdag:

Kvinde sidder ved et skrivebord

1. Varierede arbejdsstillinger

Kroppen er skabt til bevægelse, og en ændring af din arbejdsstilling er nøglen til et sundere arbejdsliv. Når vi bevæger os, øges vores blodcirkulation, hvilket forbedrer vores evne til at tænke og gør os mere opmærksomme. Derfor er det godt at have en arbejdsplads, hvor du kan stå og sidde – og sidde på forskellige måder. Og det gælder naturligvis også, når en del af arbejdet udføres hjemmefra, f.eks. i forbindelse med hybridarbejde.

Husk at arbejde centreret ud fra din computer og brug en ståmåtte, en dokumentholder eller lignende for at arbejde afslappet. Og glem ikke at tage små pauser fra tid til anden – blot for at trække vejret og slippe spændinger i nakke og skuldre.

Skrivebord modulus

TIP: Hæve sænkeborde 

At skifte mellem siddende og stående arbejde er den perfekte måde at aktivere kroppen på i løbet af en arbejdsdag – og det er nemmere med et hæve sænkebord. Bordene fås i en lang række farver, former og størrelser – men de har alle én ting til fælles: de er en investering i velvære.

Her finder du de skriveborde, der gør variation nemt


2. Et behageligt lydmiljø

Få ting påvirker arbejdsmiljøet så negativt som forstyrrende støj. Og det er ikke kun selve arbejdet, der påvirkes. Når du skal koncentrere dig mere om at holde fokus, får du også flere spændinger i nakke- og skuldre, som kan føre til hovedpine. Løsningen på dette er at bruge bløde møbler som f.eks. skærme, polstrede møbler, tæpper og akustikplader i lofter og vægge – alt sammen med til at blokere og absorbere lyden i rummet.

Et tip er at oprette "stilleområder" til koncentreret arbejde og "snakkeområder" til telefonopkald og videomøder – på den måde undgår vi at forstyrre vores kollegaer.

En person, der sidder ved et skrivebord i et behageligt lydmiljø
En mand sidder ved et skrivebord i et lyst miljø

3. De rette lysforhold

Godt lys er vigtigt for vores velbefindende og hjælper os både med at se og arbejde bedre. Placér dine skriveborde, så du kan udnytte dagslyset uden refleksioner fra skærmene. Husk, at ovenlyset skal være jævnt og komme lige foran din krop for at undgå skygger. Kombiner med retningsbestemt skrivebordsbelysning, som ideelt set bør kunne justeres i intensitet alt efter medarbejderen. 

Har I den rette belysning i rummet? Test det:
Hold hænderne over øjnene. Hvis lyset føles mere behageligt "med klapper på" – så skal belysningen forbedres.

Tip: Gå en tur i frokostpausen om vinteren, så du kan genoplade batterierne med hjælp fra dagslyset.

4. Indretning til socialt samvær - men også til personlig fordybelse

Vi mennesker er sociale væsener, der trives med interaktion. Vi kan nemt forstærke disse positive følelser ved at have indbydende omgivelser, hvor vi drikker kaffe, spiser frokost og slapper af med kollegaer. Overvej at gøre lounger og frokostrum mobilfrie, da vi så bliver mere åbne over for vores omgivelser. Et tip er at opbygge fællesskabet gennem leg, f.eks. ved hjælp af et bordtennisbord eller lignende.

Men husk, at det ikke er alle, der trives lige godt i åbne kontorlandskaber. Nogle kan føle sig utilpas og have svært ved at præstere optimalt i sådan et miljø, og derfor er der brug for alternativer. Ideelt set bør hvert arbejdsområde tilpasses den enkeltes behov - hvilket let kan løses med afskærmning, opbevaring og placering af arbejdsområdet i rummet.

En person, der kigger ind i kameraet og smiler
Sofa VARIETY

TIP: En sofa til enhver anledning

Et behageligt siddeområde for besøgende, en alternativ arbejdsplads eller et indbydende samlingspunkt i kaffepauserne? Sofaer kan have mange funktioner på kontoret og se ud på mange forskellige måder. Hvilke ønsker har du?

Her finder du sofaer til entreen, kontoret og loungen



En kvinde sidder ved et skrivebord i et lyddæmpet kontormiljø

5. Mere orden, mindre stress

Nogle mennesker bliver ikke generet af rod, men for andre kan bunker af papir, ledninger og beskidt service give både stress og ubehag. Derfor er det som udgangspunkt en god idé at holde dit kontor ryddeligt. Det kan du gøre med masser af opbevaringsskabe, kabelbakker og faste rutiner for affaldssortering – både af madaffald og emballage i kantinen samt papir og materialer på depotet.

Det er også en god idé at have en fast regel om, at alle skal rydde op efter sig selv på fællesarealer. For alles bedste.


Medarbejdere sidder sammen på en arbejdsplads i trivsel

Opsummering

Denne artikel fremhæver vigtigheden af at overveje fysiske trivselsfaktorer på arbejdspladsen for at fremme medarbejdernes velbefindende og bæredygtige sundhed. Fysioterapeut og ergonom Erica von Sicard har oplistet nogle af disse faktorer. De spænder fra at tilbyde forskellige arbejdsstillinger for at øge blodcirkulationen og et behageligt lys- og lydmiljø til at fremme social interaktion med fællesarealer og masser af opbevaringsfaciliteter for et behageligt og ryddeligt arbejdsmiljø. Undersøgelser viser også, at arbejdspladser, der lægger vægt på fysiske såvel som mentale trivselsfaktorer, har en sundere arbejdsstyrke med lavere sygefravær.

Spørg os

Har du brug for hjælp til at indrette din arbejdsplads, så er du altid velkommen til at kontakte os. Vores projekteksperter har stor erfaring i at indrette arbejdspladser og de hjælper dig gerne. 

FAQ

Et positivt arbejdsklima med gode ergonomiske forhold og et godt lydmiljø, samt gensidig respekt og tydelig ledelse er stærkt medvirkende faktorer til medarbejdernes trivsel, tilfredshed og dermed bedre præstationer.
En sund arbejdsplads er en arbejdsplads, hvor alle, der arbejder, har gode betingelser for at føle sig godt tilpas både fysisk og mentalt og dermed præstere i deres arbejde.
Motivation og trivsel er tæt forbundet. Når en person føler sig motiveret i sit arbejde eller i livet generelt, har det en positiv indvirkning på deres trivsel. Motivation bidrager til øget engagement, målrettethed og tilfredshed, hvilket kan forbedre trivslen. Omvendt kan manglende motivation føre til lavere trivsel, da det kan resultere i manglende glæde, energi og produktivitet i dagligdagen.
Psykiske trivselsfaktorer relaterer til psykisk sundhed og trivsel. For eksempel gode sociale relationer, restitution og sikkerhed.
Risikofaktorer omfatter stress, høje støjniveauer, dårligt indrettede arbejdspladser og mangel på information og sikkerhed.

Få hjælp af vores indretningseksperter

Hos AJ Produkter er vi altid klar til at hjælpe med en indretningsløsning, der er skræddersyet til din virksomhed. Kontakt os, hvis du har spørgsmål om valg af stof, ønsker inspiration eller vil vide, hvilke løsninger der passer bedst til dine lokaler. Så kan vi rådgive om dine muligheder.
Virksomhedstype
Beskriv overvejelser og ønskerBilag
Ved at klikke SEND accepterer du vores persondatapolitik