Hvad er ergonomi egentlig?

Hvad er ergonomi egentlig?

Ergonomi nævnes ofte i forbindelse med arbejdsmiljø. Men hvad betyder det egentlig? Og hvorfor er det så vigtigt?
En ergonomisk arbejdsplads forebygger risikoen for dårligt helbred, øger trivslen, fremmer produktiviteten og gør det sjovere at gå på arbejde. Gennem kendskab til f.eks. arbejdsstillinger og brug af ergonomiske hjælpemidler kan belastningsskader undgås. Vejen til god ergonomi er i høj grad at tage hensyn til den enkeltes fysiske og psykiske behov.

Hvad betyder ergonomi?

Ergonomi er læren om kroppens bevægelser og tilpasning af arbejdsomgivelser. Ergonomi handler derfor om at tilpasse eller designe arbejds- og miljøforhold, som er brugervenlige, komfortable og effektive. Målet er at minimere risikoen for belastningsskader og forbedre den generelle trivsel og præstation.

Ergonomiske produkter som møbler til aktiv siddestilling kan derfor være med til at gøre hverdagen bedre, Men ergonomi er også mere end det. Det handler nemlig også om et holistisk syn på arbejdspladsen – at planlægge og tilpasse både det fysiske miljø og selve arbejdsopgaverne efter den enkelte. Det samme gælder for dig, der ofte arbejder hjemmefra.


Vil du bevæge dig imens du sidder?

Kvinde står på en aflastningsmåtte ved et hæve sænkebord
Skrivebord QBUS
4.395,-
Kvinde sidder på en ergonomisk balancestaburet og arbejder ved sit skrivebord
Balancetaburet ACTON
1.569,-

Tag hensyn til individuelle forskelle

En ergonomisk arbejdsplads er skræddersyet til de personer, der arbejder der, og ikke omvendt. Vi trives bedst, når arbejdsforholdene matcher vores individuelle fysiske og psykiske behov. Derfor er det vigtigt at tage individuelle forskelle i betragtning, såsom fysisk styrke, størrelse og informationshåndteringsevne. Ved at tage hensyn til disse forskelle kan man designe og organisere arbejdsopgaver, værktøjer og arbejdspladsen på en mere ergonomisk måde.
Sådan sidder du korrekt ved skrivebordet

Opsummering

I denne artikel forklares, hvad begrebet ergonomi indebærer. Ud over viden om korrekte arbejdsstillinger og brug af forskellige ergonomiske hjælpemidler handler det om at planlægge og tilpasse både arbejdsmiljø og arbejdsmetoder efter individuelle forudsætninger. God ergonomi kræver en helhedsvurdering, der omfatter belastningsergonomi, lyd-ergonomi, lys-ergonomi, kognitiv ergonomi, risici ved gentaget arbejde, vigtigheden af regelmæssig og varieret bevægelse mm.

FAQ

Ergonomisk betyder at tilpasse eller designe arbejds- og miljøforholdene for at optimere brugervenlighed, komfort og effektivitet. Det indebærer at skabe et godt match mellem menneskets fysiske og kognitive egenskaber og kravene i arbejdsmiljøet. Målet er at minimere risikoen for belastningsskader og forbedre den generelle trivsel og præstation.
Ergonomi dækker over studiet af menneskets interaktion med arbejdsmiljøet. Det omfatter design og tilpasning af arbejdspladser, redskaber og systemer for at sikre optimal brugervenlighed, effektivitet og sikkerhed. Formålet er at skabe et arbejdsmiljø, der fremmer sundhed, komfort og produktivitet for individet.
De ergonomiske principper omfatter:

  1. Tilpasning til individet: Skabe arbejdsmiljøet, redskaberne og opgaverne, der passer til brugerens fysiske og kognitive egenskaber.
  2. Optimal kropsholdning: Fremme en korrekt og afslappet kropsholdning for at reducere belastning og risiko for skader.
  3. Bevægelse og variation: Fremme regelmæssig og varieret bevægelse for at undgå statisk belastning og muskelspænding.
  4. Brugervenlighed: Skabe intuitivt og nemt betjente redskaber og systemer for at øge effektiviteten og reducere fejl og belastning.
Med en justerbar kontorstol og et højdejusterbart skrivebord kan kontorpladsen tilpasses brugeren. Der skal også være masser af benplads og tilstrækkelig afstand til skærmen.
For at sidde ergonomisk korrekt skal man holde en ret og afslappet kropsholdning. Sædet bør støtte lænden, og fødderne skal være fladt placeret på gulvet eller en skammel. Armene skal være afslappede og hvile på armlænene, mens skærmen bør være i øjenhøjde og i en passende afstand.
Ved stillesiddende arbejde er det vigtigt at indarbejde bevægelse i løbet af arbejdsdagen, f.eks. mikropauser, pausemotion og gåture i frokostpausen.
Almindelige årsager til belastningsskader i kontormiljøet er gentagne monotone bevægelser foran computeren eller en usund arbejdsstilling.
Der findes flere ergonomiske redskaber til at afhjælpe belastning og forbedre komforten. Herunder kan blandt andet nævnes hæve sænkeborde, justerbare kontorstole, ergonomiske underarmsstøtter, arbejdsmåtter, løfteredskaber mm. 
Ordet "ergonomi" stammer fra de græske ord "ergon" (arbejde) og "nomos" (lov eller regel). Sammensætningen af disse ord danner begrebet "ergonomi", der beskriver studiet og tilpasningen af arbejdsmiljøet for at forbedre effektiviteten, sikkerheden og trivslen for dem, der udfører arbejdet.
Dårlig ergonomi indebærer dårligt tilpassede arbejdsforhold, hvor kropsholdningen er ukorrekt, og belastningen på kroppen er høj. Dette kan medføre muskelspændinger, smerter, træthed og øget risiko for arbejdsrelaterede skader som f.eks. muskuloskeletale lidelser. Dårlig ergonomi kan også påvirke produktiviteten og trivslen negativt.
I værste fald kan unaturlige arbejdsstillinger føre til f.eks. gentagne belastningsskader og kroniske problemer.

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik