Hvad er ergonomi egentlig?
En ergonomisk arbejdsplads forebygger risikoen for dårligt helbred, øger trivslen, fremmer produktiviteten og gør det sjovere at gå på arbejde. Gennem kendskab til f.eks. arbejdsstillinger og brug af ergonomiske hjælpemidler kan belastningsskader undgås. Vejen til god ergonomi er i høj grad at tage hensyn til den enkeltes fysiske og psykiske behov.
Hvad betyder ergonomi?
Ergonomi er læren om kroppens bevægelser og tilpasning af arbejdsomgivelser. Ergonomi handler derfor om at tilpasse eller designe arbejds- og miljøforhold, som er brugervenlige, komfortable og effektive. Målet er at minimere risikoen for belastningsskader og forbedre den generelle trivsel og præstation.
Ergonomiske produkter som møbler til aktiv siddestilling kan derfor være med til at gøre hverdagen bedre, Men ergonomi er også mere end det. Det handler nemlig også om et holistisk syn på arbejdspladsen – at planlægge og tilpasse både det fysiske miljø og selve arbejdsopgaverne efter den enkelte. Det samme gælder for dig, der ofte arbejder hjemmefra.
Vil du bevæge dig imens du sidder?
Tag hensyn til individuelle forskelle
En ergonomisk arbejdsplads er skræddersyet til de personer, der arbejder der, og ikke omvendt. Vi trives bedst, når arbejdsforholdene matcher vores individuelle fysiske og psykiske behov. Derfor er det vigtigt at tage individuelle forskelle i betragtning, såsom fysisk styrke, størrelse og informationshåndteringsevne. Ved at tage hensyn til disse forskelle kan man designe og organisere arbejdsopgaver, værktøjer og arbejdspladsen på en mere ergonomisk måde.Kognitiv ergonomi
Kognitiv ergonomi, også kendt som informationsergonomi, fokuserer på interaktionen mellem mennesker og teknologi. Teknologien, der anvendes på arbejdspladsen, bør tilpasses menneskets evne til at se, høre, forstå, huske og træffe beslutninger. Et computersystem, der ikke er i overensstemmelse med hjernens måde at behandle information på, kan gøre arbejdet sværere og mere anstrengende. Derfor er det vigtigt at tilpasse arbejdspladsen ikke kun til kroppen, men også til hjernen.
Belastningsergonomi
Belastningsergonomi handler om, hvordan belastninger i arbejdet påvirker kroppens bevægeapparat. Bevægelse og belastning er i udgangspunktet godt for kroppen, men problemer opstår, når løft udføres forkert eller byrden er for tung i forhold til muskelstyrken. For at undgå belastningsskader, der kan opstå ved løft, er det vigtigt med træning i korrekte løfte-teknikker samt brug af hjælpemidler som løfteborde og ministaplere.
Repetitive bevægelser, overdreven inaktivitet og dårlige arbejdsstillinger kan også forårsage belastningsskader. Det kan være nødvendigt at tilpasse arbejdspladsen for at imødekomme både arbejdsopgaver og de personer, der udfører dem. Justerbare kontorstole, hæve sænkeborde med ergonomisk tilbehør og arbejdspladsmåtter kan være med til at forbedre personalets sundhed og velvære.
Fordelene ved hæve sænkeborde
Intensivt arbejde med hænderne
Visse typer arbejde, som udføres manuelt og med hænderne, kræver gentagne hurtige bevægelser af håndleddet kombineret med en hvis kraft. Hvis sådant arbejde udføres i størstedelen af arbejdsdagen, kan det resultere i belastningsproblemer i hænderne, armene og opad mod nakken og skuldrene. Eksempler på arbejde, der kan involvere denne type belastning, inkluderer køkkenarbejde, rengøring, postsortering, montering og forskellige typer omsorgsarbejde.
Lydergonomi
Lydergonomi handler om at håndtere uønsket støj, der forstyrrer arbejdsmiljøet. Det kan være alt fra høje lyde fra maskiner til baggrundsstøj fra kontorets ventilationsanlæg. Støj behøver ikke at nå høje lydniveauer for at være skadeligt, men når støjen ca. 85 dB er der risiko for høreskader.
Støj og dårlig akustik kan også føre til stressrelaterede problemer. For erhverv, der kræver meget tale, kan et dårligt lydmiljø føre til stemmeproblemer, da man bliver nødt til at hæve stemmen unødvendigt meget for at blive hørt. Lydabsorbenter, skærmvægge og lyddæmpende bordsskærme mindsker forstyrrende støj og bidrager til et bedre arbejdsmiljø. Lydergonomi er en vigtig faktor ved udformningen af en sund arbejdsplads. Læs gerne om, hvordan du kan slipper af med støj på kontoret.
Lysergonomi
Når belysningen ikke er optimal i arbejdstiden, kan det medføre hovedpine og øjenproblemer. Derudover kan det resultere i ubehagelige arbejdsstillinger og muskelspændinger, når man ikke kan se sit arbejde ordentligt eller risikerer at blive blændet. Gennemgå belysningen på arbejdspladsen, så alle kan føle sig bedre og arbejde bedre. I vores blogindlæg "10 tricks til perfekt kontorbelysning" findes flere tips til god belysning.
Betydningen af bevægelse
De fleste er nok opmærksomme på, at det ikke er godt for helbredet at være for inaktiv. Blandt andet øges risikoen for problemer i ryggen og nakken, iltningen mindskes, og visse sygdomme rammer oftere dem, der bevæger sig sjældent, end dem, der er mere aktive. Ifølge Sundhedsstyrelsen bidrager fysisk aktivitet til forbedret fysisk og mental sundhed, forbedret indlæring samt bedre koncentrationsevne og søvnkvalitet. Husk derfor at tage en pause og stræk ud sammen.
Hvilken type skrivebord passer til dig?
Opsummering
I denne artikel forklares, hvad begrebet ergonomi indebærer. Ud over viden om korrekte arbejdsstillinger og brug af forskellige ergonomiske hjælpemidler handler det om at planlægge og tilpasse både arbejdsmiljø og arbejdsmetoder efter individuelle forudsætninger. God ergonomi kræver en helhedsvurdering, der omfatter belastningsergonomi, lyd-ergonomi, lys-ergonomi, kognitiv ergonomi, risici ved gentaget arbejde, vigtigheden af regelmæssig og varieret bevægelse mm.