Ét klasseværelse - mange læringsmiljøer
Baggrund: En test for fremtiden
Forud for en planlagt renovering af hele Andersbergskolen fik lærer Max Friman frie tøjler af skolelederen til at skabe det perfekte klasseværelse for 1.-3. klasse. En test i fuld skala for at se, om en fleksibel indretning giver flere muligheder i undervisningen og gør det lettere at tilpasse læringsmiljøet til elevernes behov.
Hvis denne test er vellykket, vil nogle af - eller alle de nye skolemøbler, blive brugt til at indrette andre klasseværelser på skolen. På den måde vil Max' kolleger også kunne afprøve miljøet og bidrage til evalueringen.
Samarbejdet fungerede med det samme
AJ Produkter blev involveret tidligt i projektet og vi fik hurtigt god kontakt med både skolens ledelse og Max selv. Efter at have tjekket med specialpædagogerne tog en ønskeliste form. Og meget kunne forbedres, ifølge Max:
- "Tidligere var der kun høje bænke og stole med et tæppe foran, hvor eleverne kunne sidde, når de blev trætte af stolene. Nu ønskede jeg at skabe et rum med flere stationer for at skabe et godt læringsmiljø for hver enkelt elev, uanset deres individuelle behov."
Børn lærer på forskellige måder
Som det første på listen var det vigtigt at hjælpe eleverne med at kunne finde ro i hovedet. Nogle føler sig godt tilpas ved deres skrivebord, andre koncentrerer sig bedst, når de er alene. Nogle vil gerne sidde i sofaen, andre har brug for at komme af med noget energi, før de kan fokusere. For Max var det desuden også vigtigt at inspirere til læsning for at udvikle børnenes sprog.
Vores team lyttede nøje til Max' ønsker. Derefter tilføjede vi vores viden om velfungerende læringsmiljøer og skabte et komplet indretningsforslag, krydret med gennemtænkte produktvalg. Slutresultatet blev en fleksibel løsning, der åbner muligheder for både Max og hans elever.
Ønskelisten bliver til virkelighed
Alt - inklusive garderobeindretning - blev leveret, skruet sammen og sat på plads af vores montører på én dag. Den næste dag var hele klasserummet Der er nu skoleborde med hjul for ekstra fleksibilitet, lave stole, to ekstra arbejdsstationer med hæve sænkeborde og en kontorcykel og et balancebræt til koncentreret arbejde, to akustikstole med høje sider, der hjælper eleverne med at fokusere, og en hjørnesofa bag en lydabsorberende skærmvæg. Plus masser af opbevaringsplads.
- "Børnenes første reaktion var "Wow", fordi det var så stor en forskel i forhold til før. I den første uge blev de endda efter skoletid bare for at nyde at hænge ud i de nye, smukke omgivelser", siger Max.
Resultatet: et bedre studiemiljø
Max deler ofte klassen op for at undervise halvdelen af eleverne, mens de andre arbejder med repetitionsopgaver.
- "Det er nemmere at forklare, besvare spørgsmål og hjælpe hver enkelt elev i en lille gruppe", siger Max. "Og den nye ordning fungerer rigtig godt. Tidligere sad grupperne lige ved siden af hinanden. Nu spreder de personer, der arbejder alene, sig ud i lokalet, hvilket giver et mere stille, roligere og bedre studiemiljø for de børn, jeg underviser."
Flere muligheder i undervisningen
Det er tydeligt, at både lærere og elever har det sjovt. Max' kolleger har også kigget forbi, nysgerrige og ivrige efter selv at redesigne og udvikle deres klasseværelser. Og Max forstår dem godt:
- "Den største forskel for mig som lærer er, at jeg kan vælge at tilrettelægge min undervisning på mange forskellige måder. Det er et privilegium, som jeg er meget taknemmelig for."
Valgfrihed øger også elevernes chancer for at finde et læringsmiljø, der passer til dem på det pågældende tidspunkt.
- "En elev, som sjældent formåede at sidde ned en hel lektion af gangen, sidder nu i en af lænestolene og følger alting på afstand, men bliver i lokalet. En anden, som plejede at gå rundt og snakke, sidder nu på kontorcyklen og træder i pedalerne og forstyrrer ikke længere de andre, hvilket er meget positivt."
Produkter, som Andersberg Skole købte
Komfortable siddepladser giver læselyst
Noget andet positivt er sofaområdet og lænestolene, som har øget børnenes lyst til at læse. Det er mere indbydende at læse en bog, når man sidder eller ligger behageligt, hvilket fører til mere læsning - og det er godt for sprogudviklingen.
" - Når vi taler om at læse, så satte en elev sig i en lænestol med en bog og sagde: "Nu føler jeg mig hjemme!" Det synes jeg er en dejlig følelse at have i et klasseværelse," afslutter Max med et smil.