Situationsbestemt ledelse

Situationsbestemt ledelse

I organisationsteori handler situationsbestemt ledelse om, at lederen tilpasser sin tilgang og måde at arbejde med hver enkelt medarbejder i deres aktuelle situation. I 1960'erne skabte Paul Hersey og Ken Blanchard en ledelsesmodel, der siden er blevet videreudviklet. Modellen bygger på tanken om, at den passende lederadfærd afhænger af medarbejderens motivation, kompetencer, erfaring og interesse i at påtage sig ansvar.

Vi er en familieejet virksomhed med 21 markeder, der altid arbejder på vores egne lederfærdigheder. Samtidig har vi også samarbejdet med iværksættere og virksomhedsledere i 45 år. Lad os hjælpe dig med at organisere din arbejdsplads og dele vores viden om ledelse. F.eks. situationsbestemt ledelse.

Hvad er situationsbestemt ledelse?

Situationsbestemt ledelse fokuserer på individet i stedet for hele afdelingen eller organisationen. Lederen tilpasser sin adfærd til den enkelte medarbejders kompetenceniveau og engagement. Målet er at støtte medarbejderen i at udvikle sig og nå sit fulde potentiale.

De fire udviklingsniveauer i situationsbestemt ledelse

For at hjælpe ledere med at fortolke deres medarbejderes behov, findes der en model baseret på forskellige kombinationer af varierende færdigheder og engagement. For eksempel kan en ny medarbejder være meget motiveret, men mangle arbejdserfaring, mens en medarbejder med lang anciennitet kan være skuffet over sin arbejdssituation og mangle motivation til at udvikle sig og forbedre sin præstation. Disse to personer har brug for forskellige typer af ledelsesstil for at komme tættere på målet om at blive selvdrevne og højt motiverede på arbejdspladsen.

Model over situationsbestemt ledelse

Ved hjælp af denne model kan ledere følge den enkelte medarbejders udvikling og tilpasse deres lederskab, når situationen ændrer sig.

  • U1 - Lav kompetence og højt engagement. Denne person er begejstret for sit arbejde, men har kun lidt eller ingen erfaring.
  • U2 - Lav eller nogen kompetence og lavt engagement. Den skuffede og passive medarbejder, der mangler motivation.
  • U3 - Moderat til høj kompetence og varierende engagement. God til sit arbejde, men usikker på sine egne evner.
  • U4 - Høj kompetence og højt engagement. Den selvstændige og resultatorienterede medarbejder, som også er selvkørende.

Hvad er ledelsesstile?

Ledelsesstile handler om, hvordan en leder fordeler opgaver og kommunikerer med medarbejderne, herunder lederens tilgængelighed og arbejdsforholdene. De to kerneadfærdstyper er instruerende og støttende adfærd.

Modellen for situationsbestemt ledelsesstil viser, hvor meget instruktion og støtte der er brug for i forskellige situationer:

  • S1 - Instruerende ledelsesstil

    Meget instruerende og lidt støttende adfærd. Lederen forklarer, hvordan opgaverne skal udføres.
  • S2 - Coachende ledelsesstil 

    Meget instruerende og meget støttende adfærd. Lederen forklarer hvorfor og motiverer medarbejderen.
  • S3 - Støttende ledelsesstil 

    Lidt instruerende og meget støttende adfærd. Leder og medarbejder træffer beslutninger i fællesskab. Lederen inspirerer og motiverer.
  • S4 - Delegerende ledelsesstil

    Lidt instruerende og lidt støttende adfærd. Medarbejderen har en høj grad af selvstændighed og får stillet de nødvendige ressourcer til rådighed.
En leder taler med en medarbejder, som sidder ved en bærbar computer på et lyst kontor

Læs hvordan du bedst tager imod og giver konstruktiv kritik



Sørg for at udviklingsniveau og ledelsesstil matcher

Start med at se, hvilket af de fire udviklingsniveauer der passer bedst til medarbejderens situation. Derefter kan lederen vælge den tilhørende ledelsesstil med det samme nummer. Hvis en ny medarbejder for eksempel har lav erfaring men er meget engageret, er han eller hun på niveau 1 (U1). Her er instruktiv ledelse, S1, nødvendig.

To kolleger taler sammen i et stilrent mødelokale med et højt mødebord

Fordele og ulemper

Ligesom med alle ledelsesteorier er der positive og negative aspekter ved situationsbestemt ledelse. Metoden passer ikke til enhver leder eller arbejdsplads.

Ulemper
  • Modellen kræver meget af lederen, der skal være fleksibel og dygtig til at forstå medarbejdernes individuelle situationer.
  • Modellen fokuserer kun på enkeltpersoner, men nogle gange kræver virkeligheden evnen til at lede en hel gruppe i stedet for enkeltstående medarbejdere.
  • Nogle påstår endda, at teorien er forældet og ikke virker i moderne organisationer.
Fordele
  • Mange ser ideen om at tilpasse ledelse til medarbejderens situation som en positiv tilgang for ledere.
  • Modellen giver retningslinjer for, hvordan en leder bør handle i almindelige situationer.
  • Når situationen kræver det, kan lederen nemt skifte mellem en styrende rolle og give medarbejderne autonomi, når alt kører på skinner.

Her kan du læse mere om ledelse


Opsummering 

Situationsbestemt ledelse er en ledelsesmetode, der blev skabt tilbage i 1960'erne af Paul Hersey og Ken Blanchard. Ideen er at vurdere, hvor medarbejderen er i sin udvikling og tilpasse lederens tilgang derefter. Målet er at hjælpe medarbejderen med at være mere engageret, motiveret og kompetent.

FAQ

Situationsbestemt ledelse refererer til en tilgang, hvor ledere tilpasser deres ledelsesstil baseret på de specifikke krav og behov i en given situation eller sammenhæng. Dette indebærer at skifte mellem forskellige ledelsesmetoder, såsom støttende, direktiv, deltagerorienteret osv., alt efter hvad der bedst passer til medarbejdernes færdigheder, opgavens kompleksitet og den overordnede kontekst. Målet er at opnå effektivitet og trivsel ved at tilpasse ledelse til forskellige udfordringer.
I situationsbestemt ledelse skal lederen være i stand til at give den vejledning og motivation, som den enkelte medarbejder har brug for. Det betyder også at give feedback på medarbejderens præstation.
Der er fire forskellige typer af følgere, som er defineret ved kombinationer af forskellige niveauer af kompetence og engagement.
Organisationsteori er studiet af organisationer. Organisationsteori er studiet og beskrivelsen af organisationer, deres struktur, funktion og måde at arbejde på.
Viden henviser til, at en person ved noget. Kompetence betyder, at personen kan gøre noget.
Eksempler på ting, der kan være motiverende på arbejdspladsen, er påskønnelse, ansvar, udviklingsmuligheder og muligheder for at påvirke arbejdet.

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik