7 teknikker - hemmeligheden bag god kommunikation

7 teknikker - hemmeligheden bag god kommunikation

Det burde ikke være rocket science at lytte efter, når andre taler. Alligevel går det ofte galt. Her er 7 enkle metoder til at styrke dine kommunikation ved at mestre kunsten at lytte aktivt.
 God kommunikation er grundlæggende nødvendig for succes - det gælder både på jobbet såvel som i alle andre sammenhænge - mens dårlig kommunikation ofte leder til misforståelser, konflikter og ineffektivitet. 

Det er en udbredt misforståelse, at god kommunikation starter med at tale klart og formulere sig præcist. Hemmeligheden er derimod at lytte og faktisk høre efter, hvad andre siger.

Når du viser, at du faktisk hører efter, hvad der bliver sagt til dig, er det også et tegn på respekt, og det giver grobund for en produktiv samtale.  
To kolleger sidder og taler sammen over frokosten
Citat: Hemmeligheden bag god kommunikation

Aktiv lytning: vejen til bedre kommunikation

Man kalder det aktiv lytning, og selvom det kan lyde som den naturligste ting i verden, så er det faktisk ikke særlig tit, at vi bruger tiden på at høre efter, hvad der bliver sagt.  
 
Hvor ofte fokuserer du fx ikke på, hvad du selv skal sige, når den anden person har snakket færdig? I mange tilfælde har vi også på forhånd en ide om, hvad modparten vil sige, og drager derfor konklusioner uden at lytte efter, hvad der faktisk bliver sagt.   
 
Lytter du i stedet godt efter, hvad der bliver sagt kan det hjælpe med at undgå misforståelser og reducere risikoen for konflikter.

7 nemme måder at gøre din kommunikation mere effektiv
og få modparten til at føle sig mere værdsat

Tips til mere effektiv kommunikation

1. Skab øjenkontakt  

Øjenkontakt er en vigtig del af ansigt-til-ansigt samtale. For meget øjenkontakt kan dog virke meget intenst, så du kan fx veksle mellem at kigge på den anden persons mund og øjne. Kigger du væk, er det bedre at kigge til siden eller opad i stedet for nedad, hvilket kan virke som om, du vil afslutte samtalen. 
 

2. Afbryd aldrig  

Det er voldsomt frustrerende at blive afbrudt, og det giver indtryk af, at du synes, du er vigtigere, eller at du ikke har tid til, hvad de har at sige. Tænker og taler du hurtigere end den anden person, skal du væbne dig med tålmodighed. Tving dig selv til at sætte farten ned, så din samtalepartner får tid til at udtrykke sig. En pause eller et par sekunders stilhed betyder ikke, at du skal komme på banen. 
 

3. Lyt uden at springe til konklusioner  

Hvis du begynder at reagere følelsesmæssigt på det, der bliver sagt, kan det forhindre dig i at lytte til, hvad der siges næste gang. Fokusér på at lytte, og gå ikke ud fra, at du ved, hvad der vil blive sagt næste gang. 
Tips til mere effektiv kommunikation 4-7

4. Planlæg ikke, hvad du selv skal sige  

Du kan ikke lytte ordentligt efter, hvis du overvejer, hvad du selv skal sige. 

5. Hold fokus  

Er det en udfordring at holde fokus på, hvad folk siger, så prøv at gentage deres ord i dit hoved, mens de siger dem. Det kan hjælpe på koncentrationen og få budskabet til at hænge bedre fast. 

6. Stil spørgsmål  

Stiller du spørgsmål, viser det, at du hører efter. Brug som udgangspunkt åbne spørgsmål, da det åbner op for samtalen. 


7. Opsummér  

Du behøver ikke at gentage alt, hvad der er blevet sagt. Men opsummerer du budskabet kort som bekræftelse, fjerner det grobund for eventuelle misforståelser og viser, at du har hørt efter.

FAQ

God kommunikation kræver aktiv lytning, klart sprog, empati, og åbenhed for feedback. Det indebærer også at tilpasse budskabet til målgruppen og konteksten.
Det vigtigste i kommunikation er klarhed og forståelse. Det handler om at kunne formidle budskaber tydeligt og lytte aktivt for at sikre, at begge parter forstår hinanden korrekt.
Kommunikation er vellykket, når den ønskede information er forstået og modtaget som tiltænkt. Det involverer gensidig forståelse og afklaring af eventuelle tvetydigheder.
Klar kommunikation er præcist og letforståeligt sprogbrug, der minimerer misforståelser. Det indebærer brug af direkte og konkrete udtryk og undgåelse af unødvendig kompleksitet.
Målrettet kommunikation er strategisk og planlagt kommunikation, der er designet til at nå specifikke mål eller målgrupper. Det involverer nøje overvejelse af, hvordan budskabet bedst formidles for at opnå den ønskede effekt.
Aktiv lytning er vigtig, da det viser respekt, reducerer risikoen for misforståelser, og hjælper med at skabe en mere produktiv samtale.
Ved at fokusere på aktiv lytning, øjenkontakt, stille relevante spørgsmål, og undgå at afbryde, kan man forbedre kommunikationen og reducere konflikter.
Hold fokus ved at gentage samtalepartnerens ord mentalt, undgå at planlægge dit eget svar på forhånd, og stil spørgsmål for at holde samtalen engagerende.
At opsummere indebærer at gentage hovedpunkterne kort for at sikre, at budskabet er forstået korrekt, og det viser, at du har lyttet aktivt.