7 teknikker - hemmeligheden bag god kommunikation
Det burde ikke være rocket science at lytte efter, når andre taler. Alligevel går det ofte galt. Her er 7 enkle metoder til at styrke dine kommunikation ved at mestre kunsten at lytte aktivt.
God kommunikation er grundlæggende nødvendig for succes - det gælder både på jobbet såvel som i alle andre sammenhænge - mens dårlig kommunikation ofte leder til misforståelser, konflikter og ineffektivitet.
Det er en udbredt misforståelse, at god kommunikation starter med at tale klart og formulere sig præcist. Hemmeligheden er derimod at lytte og faktisk høre efter, hvad andre siger.
Når du viser, at du faktisk hører efter, hvad der bliver sagt til dig, er det også et tegn på respekt, og det giver grobund for en produktiv samtale.
Aktiv lytning: vejen til bedre kommunikation
Man kalder det aktiv lytning, og selvom det kan lyde som den naturligste ting i verden, så er det faktisk ikke særlig tit, at vi bruger tiden på at høre efter, hvad der bliver sagt. Hvor ofte fokuserer du fx ikke på, hvad du selv skal sige, når den anden person har snakket færdig? I mange tilfælde har vi også på forhånd en ide om, hvad modparten vil sige, og drager derfor konklusioner uden at lytte efter, hvad der faktisk bliver sagt.
Lytter du i stedet godt efter, hvad der bliver sagt kan det hjælpe med at undgå misforståelser og reducere risikoen for konflikter.