5 ting du (måske) ikke vidste om hybridarbejde
1. Arbejdsgiver bestemmer
Hjemmearbejde er kommet for at blive, og for mange er "den nye normal" en veksling mellem kontor- og hjemmearbejde. Som medarbejder har du dog ikke ret til at kræve hjemmearbejdsdage. Det er nemlig op til arbejdsgiveren at bestemme, hvor arbejdet skal udføres.
Mange arbejdsgivere har dog set tydelige fordele ved at lade deres medarbejdere arbejde hjemmefra i et vist omfang – og at det er vigtigt for i konkurrencen om at holde på gode medarbejdere.
Derudover har flere virksomheder opdaget, at hybridarbejde kræver mindre kontorplads – og dermed kan give lavere udgifter.
2. Arbejdsgiver er ansvarlig
Ifølge Arbejdsmiljøloven er det altid arbejdsgiver, som er ansvarlig for arbejdsmiljøet –uanset om det er på kontoret eller hjemmekontoret. Det er derfor arbejdsgiver, som blandt andet skal sørge for at forebygge sygdom og ulykker på arbejdspladsen og sikre et godt fysisk og socialt arbejdsmiljø.
Det betyder også, at arbejdsgiveren løbende skal tjekke op på, om nogen af de ansatte har brug for tilpasning af arbejdet – og i så fald finde en løsning. Det kunne f.eks. være en medarbejder, der ønsker ergonomiske møbler til arbejdet i hjemmet, og det skal arbejdsgiveren sørge for.
Men hvad nu, hvis der f.eks. sker en ulykke, mens en medarbejder arbejder hjemmefra?
For at arbejdsskadeforsikringen skal gælde, skal skaden være sket i forbindelse med udførelsen af en arbejdsopgave. Konkret betyder det, at forsikringen dækker en eventuel ulykke, hvis en medarbejder tilfældigvis snubler over en ledning på hjemmekontoret, men ikke i forbindelse med at lave kaffe i køkkenet, da ulykken ikke er relateret til selve arbejdet.
3. … men det er medarbejderen også
Selv om det er arbejdsgiveren, der i sidste ende er ansvarlig for det arbejde, der udføres i hjemmet, bør man som medarbejder informere om eventuelle risici eller mangler i sit hjemmearbejdsmiljø.
Arbejdsmiljøloven lægger i høj grad op til, at arbejdsgiver og medarbejder samarbejde om at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø. Og især ved hjemmearbejde er det vigtigt at kunne have en god dialog omkring, hvordan man kan skabe det bedst mulige rammer for arbejdet.
4. Udstyret skal være i orden
Hvis du og din arbejdsgiver har aftalt, at hjemmearbejde skal være en fast del af din hverdag, så kan det godt betale sig, at sikre at udstyret er i orden.
Vi har i det næste udvalgt nogle punkter, der er værd at overveje, når hjemmekontoret skal indrettes.
Mange af os arbejder det meste af tiden ved vores skrivebord. Derfor er det vigtigt at kunne arbejde ergonomisk – det kunne f.eks. være ved at skifte arbejdsstilling indimellem ved et hæve sænkebord.
Orden og opbevaring
Opbevaring er afgørende for en effektiv arbejdsstation uden papirer, mapper, ledninger eller andet, der er i vejen. Det kan også være, der egentlig slet ikke er plads til en arbejdsplads i hjemmet – her kan et lille hæve sænkebord være løsningen. Træk det frem når du skal arbejde – og kør det væk igen, når arbejdsdagen er slut.
Overvej belysningen
Det rigtige lys er vigtigt for dit arbejde. Det gør dig mere opmærksom og giver dig mulighed for at koncentrere dig i længere tid. Udover en god loftsbelysning, kan en skrivebordslampe hjælpe med at skabe den rette arbejdsbelysning.
Find alt til dit hjemmekontor her
5. Det sociale arbejdsmiljø er stadig vigtigt
Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra. Det er nemt. Du sparer rejsetid – og arbejder måske mere effektivitet? På den måde kan hjemmearbejde åbne op for nye muligheder i hverdagen.
Men der kan også være visse udfordringer ved at arbejde hver for sig. Man ser f.eks. ikke sine kollegaer lige så ofte og kender dem måske ikke lige så godt, som hvis man arbejdede sammen dagligt. Her har arbejdsgiver også et ansvar for at sikre et socialt arbejdsmiljø med kontakt og samarbejde.
Ligesom det fysiske arbejdsmiljø er vigtig i en APV, vægter det psykiske og sociale også højt. I kan derfor være på forkant og vende forskellige forhold, der påvirker det sociale arbejdsmiljø som f.eks.:
Er der det nødvendige tekniske udstyr – og support hertil – til f.eks. at have digitale møder? Når I ikke er tilstede sammen fysisk, stiller det krav til at teknikken fungerer optimalt.
Kommunikation
For at skabe en fællesskabsfølelse, kan det være en idé at snakke om andet end arbejde. Det kan f.eks. bare være ved at tjekke ind og høre, hvordan de andre har det, holde pauser sammen osv.
Holdånd
Hvordan sikrer I et godt samarbejde i teamet, når nogle arbejder på kontoret og andre hjemme?
Møder
Hvilke typer møder fungerer online, og hvornår er det vigtigt at holde møder ansigt til ansigt? Måske er en e-mail nok – og måske kan det være en god idé lige at se hinanden – fysisk eller digitalt.