Digitalt møde mellem kontor og hjemmearbejde

5 ting du (måske) ikke vidste om hybridarbejde

Du arbejder hjemme, og pludselig spilder du ved et uheld varm kaffe udover dig selv. Men hvis forsikring gælder egentlig – din eller din arbejdsgiver? I takt med at hybridarbejde er blevet en mere og mere fast del af vores arbejdsliv, opstår der naturligt spørgsmål om, hvilke regler og retningslinjer, der gælder. Her får du fem af problemstillingerne.
Et hjemmekontor, hvor en person står og kigger mod et skrivebord og en stol

1. Arbejdsgiver bestemmer

Hjemmearbejde er kommet for at blive, og for mange er "den nye normal" en veksling mellem kontor- og hjemmearbejde. Som medarbejder har du dog ikke ret til at kræve hjemmearbejdsdage. Det er nemlig op til arbejdsgiveren at bestemme, hvor arbejdet skal udføres.

Mange arbejdsgivere har dog set tydelige fordele ved at lade deres medarbejdere arbejde hjemmefra i et vist omfang – og at det er vigtigt for i konkurrencen om at holde på gode medarbejdere. 

Derudover har flere virksomheder opdaget, at hybridarbejde kræver mindre kontorplads – og dermed kan give lavere udgifter. 

Hjørneskrivebord på et hjemmekontor
Hjørneskrivebord NOVUS
Bord ATTUNE
Bord ATTUNE

2. Arbejdsgiver er ansvarlig

Ifølge Arbejdsmiljøloven er det altid arbejdsgiver, som er ansvarlig for arbejdsmiljøet –uanset om det er på kontoret eller hjemmekontoret. Det er derfor arbejdsgiver, som blandt andet skal sørge for at forebygge sygdom og ulykker på arbejdspladsen og sikre et godt fysisk og socialt arbejdsmiljø.

Det betyder også, at arbejdsgiveren løbende skal tjekke op på, om nogen af de ansatte har brug for tilpasning af arbejdet – og i så fald finde en løsning. Det kunne f.eks. være en medarbejder, der ønsker ergonomiske møbler til arbejdet i hjemmet, og det skal arbejdsgiveren sørge for.

Men hvad nu, hvis der f.eks. sker en ulykke, mens en medarbejder arbejder hjemmefra?
For at arbejdsskadeforsikringen skal gælde, skal skaden være sket i forbindelse med udførelsen af en arbejdsopgave. Konkret betyder det, at forsikringen dækker en eventuel ulykke, hvis en medarbejder tilfældigvis snubler over en ledning på hjemmekontoret, men ikke i forbindelse med at lave kaffe i køkkenet, da ulykken ikke er relateret til selve arbejdet.

Kvinde tager en mappe ned fra et væghængt skab

3. … men det er medarbejderen også

Selv om det er arbejdsgiveren, der i sidste ende er ansvarlig for det arbejde, der udføres i hjemmet, bør man som medarbejder informere om eventuelle risici eller mangler i sit hjemmearbejdsmiljø.

Arbejdsmiljøloven lægger i høj grad op til, at arbejdsgiver og medarbejder samarbejde om at skabe det bedst mulige arbejdsmiljø. Og især ved hjemmearbejde er det vigtigt at kunne have en god dialog omkring, hvordan man kan skabe det bedst mulige rammer for arbejdet.

Stående arbejde på en aflastningsmåtte ved et hæve sænkebord
Aflastningsmåtte SPOT
Kontormiljø
Skrivebordslampe COSMO

4. Udstyret skal være i orden

Hvis du og din arbejdsgiver har aftalt, at hjemmearbejde skal være en fast del af din hverdag, så kan det godt betale sig, at sikre at udstyret er i orden. 

Vi har i det næste udvalgt nogle punkter, der er værd at overveje, når hjemmekontoret skal indrettes. 

Lille hæve sænkebord på hjul
Skrivebord og kontorstol
Mange af os arbejder det meste af tiden ved vores skrivebord. Derfor er det vigtigt at kunne arbejde ergonomisk – det kunne f.eks. være ved at skifte arbejdsstilling indimellem ved et hæve sænkebord. 

Orden og opbevaring
Opbevaring er afgørende for en effektiv arbejdsstation uden papirer, mapper, ledninger eller andet, der er i vejen. Det kan også være, der egentlig slet ikke er plads til en arbejdsplads i hjemmet – her kan et lille hæve sænkebord være løsningen. Træk det frem når du skal arbejde – og kør det væk igen, når arbejdsdagen er slut. 

Overvej belysningen
Det rigtige lys er vigtigt for dit arbejde. Det gør dig mere opmærksom og giver dig mulighed for at koncentrere dig i længere tid. Udover en god loftsbelysning, kan en skrivebordslampe hjælpe med at skabe den rette arbejdsbelysning. 

Find alt til dit hjemmekontor her
Glad mand sidder på en sofa og arbejder

5. Det sociale arbejdsmiljø er stadig vigtigt

Der er mange fordele ved at arbejde hjemmefra. Det er nemt. Du sparer rejsetid – og arbejder måske mere effektivitet? På den måde kan hjemmearbejde åbne op for nye muligheder i hverdagen.

Men der kan også være visse udfordringer ved at arbejde hver for sig. Man ser f.eks. ikke sine kollegaer lige så ofte og kender dem måske ikke lige så godt, som hvis man arbejdede sammen dagligt. Her har arbejdsgiver også et ansvar for at sikre et socialt arbejdsmiljø med kontakt og samarbejde. 

Ligesom det fysiske arbejdsmiljø er vigtig i en APV, vægter det psykiske og sociale også højt. I kan derfor være på forkant og vende forskellige forhold, der påvirker det sociale arbejdsmiljø som f.eks.: 

En person, der sidder på en stol og holder et digitalt møde med kolleger.
Teknik
Er der det nødvendige tekniske udstyr – og support hertil – til f.eks. at have digitale møder? Når I ikke er tilstede sammen fysisk, stiller det krav til at teknikken fungerer optimalt. 

Kommunikation
For at skabe en fællesskabsfølelse, kan det være en idé at snakke om andet end arbejde. Det kan f.eks. bare være ved at tjekke ind og høre, hvordan de andre har det, holde pauser sammen osv. 

Holdånd
Hvordan sikrer I et godt samarbejde i teamet, når nogle arbejder på kontoret og andre hjemme? 

Møder
Hvilke typer møder fungerer online, og hvornår er det vigtigt at holde møder ansigt til ansigt? Måske er en e-mail nok – og måske kan det være en god idé lige at se hinanden – fysisk eller digitalt. 

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik