Forskerens tommelfingerregel: Hvornår skal du være på kontoret, og hvornår kan du arbejde hjemmefra?

Forskerens tommelfingerregel: Hvornår skal du være på kontoret, og hvornår kan du arbejde hjemmefra?

I hjemmets stille ro eller under snak med kolleger i kaffepausen - hvor finder vi bedst vores kreative gnist?
Forsker Leif Denti understreger vigtigheden af balance:
- "Det er positivt at arbejde hjemmefra op til 2,5 dage om ugen. "Det kombinerer fokuseret arbejde med den spontane dialog på kontoret," siger han.
En stor undersøgelse, der blev offentliggjort i tidsskriftet Nature sidste år, viser, at hjemmearbejde nedsætter vores innovationskapacitet. En direkte konsekvens af udbredt hjemmearbejde er altså, at vi kan ende med arbejdspladser og virksomheder, der stagnerer. Men samtidig værdsætter mange at kunne klare deres arbejde fra deres egen bolig.

Så hvad er løsningen – skal virksomheder forsøge at lokke medarbejdere tilbage til kontoret ved at investere i en stemningsansvarlig, der fylder køleskabet med energidrikke og skaber god stemning med quizzer og afterwork-arrangementer? Eller bør man måske omfavne en hybridmodel, hvor medarbejderne skifter mellem hjemme- og kontorarbejde for at forene det bedste fra begge verdener?
En bordvogn i stål og laminat med vendbare hylder
Bordvogn CHASE
En person sidder med benene oppe og arbejder på en bærbar computer
Leif Denti, som er forsker i psykologi ved Göteborgs Universitet med specialer inden for innovation, kontordesign og hjemmearbejde, er klar i sin udmelding om, at der ikke findes en universalløsning, der passer til alle personer eller virksomheder. Men han har en tommelfingerregel for, hvordan man kan tænke:

– Hvis du ved præcis, hvad du skal gøre, kan du arbejde hjemmefra og have korte møder online indimellem. Hjemmet egner sig godt til opgaver, der kræver, at man fokuserer intensivt uden at blive forstyrret. Men hvis du støder på problemer eller skal tænke over forskellige løsninger på komplekse spørgsmål, er det bedre at tage ind til kontoret og møde kollegerne i virkeligheden.
En lyst indrettet kantine med højborde og barstole

Møder, der sætter gang i kreativiteten

Det, der sker, når vi ikke går på arbejde, er, at vi mister det, som i sociologien kaldes for "den tredje plads" – et sted, hvor man samles uden for hjemmet (den første plads) og arbejdspladsen (den anden plads), forklarer Leif Denti.

– Selvom det er lettere at arbejde uforstyrret hjemmefra, har medaljen en bagside. Derhjemme går du glip af de der spontane og uformelle samtaler med kollegerne, som kan opstå ved kaffemaskinen eller i kantinen. Der kan man stille "dumme spørgsmål", som man burde kende svaret på, men ikke turde spørge om, da man sad til mødet. Når vi kun mødes digitalt på Teams eller Zoom, kan sådanne ting let gå tabt. Og denne type møder er vigtige både for kreativiteten og for at trives med sit arbejde, konstaterer han.

– Man kan forsøge at skabe et 'digitalt pauserum', men det kræver, at alle gør en ekstra indsats. Ud fra hvad jeg kan se, er det ikke så almindeligt, at man gør det. De fleste synes at foretrække at bruge den tid på deres arbejdsopgaver.

Hvad er forskellen på et videoopkald og et personligt møde?

– Der er en stor forskel. Jo længere væk vi kommer fra et rigtigt møde, desto mindre 'rig' bliver kommunikationen. På digitale møder er det svært at opfange kropssprog og små signaler, som om nogen er enig, eller keder sig. Det bliver også vanskeligt med turtagning: folk bliver mere tilbageholdende og stiller færre spørgsmål. Det påvirker samtalen negativt.
 
 
 
 
 

To personer har en videosamtale med en tredje person som ses på skærmen bag dem
Når kun én person kan tale ad gangen, begrænses også "samtalens båndbredde", som Leif Denti udtrykker det:

– Og efter et digitalt møde lukker vi ofte bare ned, i modsætning til på kontoret, hvor vi måske tager en kaffe bagefter og fortsætter diskussionen. Det er i de øjeblikke, langt væk fra det formelle møde, at mange vigtige tanker og idéer kan opstå – ting som måske ikke blev nævnt under selve mødet eller som man ikke turde bringe op.

En anden udfordring med fjernarbejde, der ofte fremhæves, er at det bliver svært at opbygge en stærk virksomhedskultur og følelse af fællesskab.

– Det er sværere at skabe stærke relationer med kolleger, hvis man ikke mødes regelmæssigt. Selvfølgelig kan man opbygge relationer online, men det er ofte lettere og mere effektivt ansigt til ansigt.

Junioransatte ønsker ofte at være på kontoret mere end de senioransatte, hvilket sandsynligvis skyldes, at de yngre har brug for vidensoverførsel fra de ældre.
Tre personer sidder om et konferencebord i et mødelokale i blå nuancer

50-50 giver den bedste balance

Selvom der ikke findes nogen fast formel for hvordan – og hvor – virksomheder og medarbejdere bedst strukturerer deres arbejde, viser studier positive effekter af at arbejde hjemme op til 2,5 dage om ugen. Det giver os mere kontrol over vores liv og hjælper med balancen mellem arbejde og fritid: Man slipper for pendling og kan ordne ting hjemme, samtidig med at livspuslespillet med at hente og bringe børn bliver lettere.

– Men hvis man arbejder hjemmefra mere end det, kan ulemperne begynde at tage over: det bliver sværere at holde styr på, hvad der sker på arbejdspladsen og hvad der er vigtigt lige nu. Hvis man mister den fornemmelse, kan arbejdet føles mindre givende over tid, og man kan føle sig isoleret. Som Leif Denti ser det, er arbejdslivet lige nu præget af en søgen efter de arbejdsformer, der fungerer bedst.

– Forandring og innovation er tidløse emner. Men de er også svære spørgsmål. Vi vil med tiden finde løsningen. Det er jeg ikke bekymret for.
 
 
 
 

To personer holder pause og sidder og snakker i et loungeområde

Hvordan tror du, at den løsning kunne se ud?

– Om fem til ti år vil vi have fundet forskellige arbejdsformer, der er bedre tilpasset forskellige typer af virksomheder. For ansatte i en softwarevirksomhed kan det måske fungere godt at arbejde mere hjemmefra end for en ansat i en servicevirksomhed. Men frem for alt vil vi forstå mere om, hvordan fjernarbejde påvirker arbejdsindsatsen og os selv. Og når vi ved det, bliver det naturligvis lettere at lægge en plan.

5 ting du (måske) ikke vidste om hybridarbejde

Vær den første til at modtage vores nyheder og gode tilbud

Vil du høre om unikke muligheder, nye produkter og historier om, hvordan du kan gøre din arbejdsplads lidt bedre? Så tilmeld dig vores gratis nyhedsbrev og vær den første til at modtage vores bedste tilbud og nyheder.
Vent venligst...
* Ved at tilmelde dig vores nyhedsbrev accepterer du vores persondatapolitik