Indretningstips til et NPF-tilpasset klasselokale
Fordelene ved det NPF-tilpassede klasseværelse
En skole, der er indrettet, så den passer til børn med NPF-diagnoser (neuropsykiatriske funktionsnedsættelser), passer til alle. For eksempel er overskuelighed og god struktur, som er vigtigt for mange børn med ADHD, autisme osv., lige så gavnligt for alle øvrige elever og ansatte. Her er nogle indretningstips, som kan hjælpe dig med at gøre dit klasselokale NPF-venligt.
1. Zoneinddeling af klasselokalet
Et NPF-klasselokale bør have plads til flere forskellige typer af læringssituationer. Inddel rummet i mindre zoner, f.eks. til individuelt arbejde, gruppearbejde og helklasseundervisning. Elever med NPF kan have svært ved at klare lange sessioner, men ved at have zoner i klasselokalet kan læreren have flere forskellige aktiviteter i samme lektion.
Helklasseundervisning fungerer bedst, når eleverne sidder med front mod tavlen. Det signalerer tydeligt, hvor opmærksomheden skal rettes hen. Når der er tid til selvstændigt arbejde, har de fleste gavn af at sidde i et privat og afskærmet område, enten ved deres plads, i en bås eller i et separat rum, da det minimerer distraherende sanseindtryk.
2. Bred variation af arbejdspladser
Individualiseret undervisning er lettere, når der er forskellige siddemuligheder. Det giver den studerende mulighed for at følge undervisningen fra det sted, der passer bedst til deres koncentration, f.eks. en lænestol eller en kontorcykel.
Alternative siddepladser
Alle har gavn af variation. For et barn, der har svært ved at sidde stille, er det særligt værdifuldt at tillade bevægelse i klasselokalet. Det reducerer angst og rastløshed i kroppen. En balancestol eller en balancebold er et godt alternativ til de sædvanlige skolestole.
Hæve sænkebord
At veksle mellem at stå og sidde har fordele for alle elever. Det øger blodcirkulationen og dermed energiniveauet og koncentrationen. Hæve sænke skoleborde kan bruges i hele klassen eller i afskærmede båse for at give mere variation i timerne.
Afskærmning
Gulvskærme er fleksible og flytbare; de fjerner distraktioner og skaber en sikker atmosfære omkring eleven. Fordelen ved tynde, sammenklappelige gulvskærme er, at eleverne nemt kan bære dem et andet sted hen. Skærme giver eleverne mulighed for at udføre opgaver, der kræver koncentration, og stadig blive i klasseværelset og bevare en følelse af at høre til.
Ud over siddepladser til hele klassen bør der også være:
- Bordgrupper til samarbejde
- Pladser til individuelt arbejde
- Et sted til fælles samvær
- Sofagruppe til læsning og afslapning
- Et afsides rum til privat tid eller en-til-en-tid med læreren
3. Indretning til forskellige aktiviteter
Gruppeborde
Giv mulighed for at arbejde to og to eller i grupper. Grupper af borde i en del af klasselokalet giver bedre betingelser for samarbejde, hvor hele gruppen føler sig inkluderet. Det gør det også lettere for læreren at se eleverne hele tiden og give støtte, når der er behov for det.
Læsehjørne
Børn med NPF-diagnoser kan have lettere ved at fokusere, når de kan sidde blødt og uforstyrret, f.eks. i en sækkestol eller sofa. Bløde siddepladser hjælper også med at reducere støjniveauet i klasseværelset og skabe en roligere atmosfære.
Samling
Et stort tæppe kan fungere som samlingssted til snackpauser eller aktiviteter for hele klassen.
Eksempler på møbler, der bør være en del af den almindelige indretning af klasselokalet, ligesom borde og stole:
- Flytbare skærmvægge
- Runde taburetter
- Høreværn
- Kontorcykel
- Fodgynge
- Sensomotoriske hjælpemidler
- Tæpper
4. Reducer larm og støj
Et behageligt støjniveau i klasseværelset giver et mere behageligt arbejdsmiljø, både for eleverne og læreren. Indret med tekstiler og polstrede møbler, da de hjælper med at absorbere lyd. Gardiner, puder, tæpper og lænestole er gode eksempler. Lydabsorbenter på væggene opfanger samtalelyde og reducerer ekko i rummet.
Sæt filtdutter på alle stole, eller vælg et stel med hjul til skolestolene. Skrabelyde på gulvet kan være meget forstyrrende. Nogle børn med NPF-diagnoser kan have brug for at lukke lyden helt ude, f.eks. ved at bruge ørepropper. Andre kan have brug for musik i ørerne for at hjælpe dem med at fokusere.
5. Minimera lysindtryk
Et blinkende lysstofrør er irriterende for alle. Udskift alle lyskilder med LED med en styrke, der svarer til dagslys. Minimer skarpe skygger, da de kan forstyrre øjet. En god løsning er at placere flere lyskilder i lokalet, hvilket giver et mere jævnt lys. Vælg vinduer, der vender ud mod skolegården i jordhøjde eller korridoren for at reducere forstyrrelser udefra.
TIP: Indret med dæmpede jordfarver som grøn og brun. Ensartede farver konkurrerer ikke om elevernes opmærksomhed og bidrager til en studievenlig atmosfære.
6. Sensomotoriske hjælpemidler
Stressbolde og lignende ting til at holde rastløse fingre beskæftiget er et populært værktøj i det NPF-tilpassede klasseværelse. De kan være en del af basisudstyret i alle klasseværelser, så ingen klasseværelser skiller sig ud. Lad alle børn bruge genstandene for at normalisere brugen af dem.
Design et godt læringsmiljø fra starten
NPF-tilpasning af skolemiljøer kan starte i designfasen. Tænk for eksempel over, hvilken adfærd rummet opfordrer til. En lang korridor signalerer løb, så børn med NPF-diagnoser kan have svært ved at forstå, hvorfor det ikke er tilladt at løbe i korridoren. Kantinen er et stort, åbent rum, hvor lyden giver ekko fra gulv til loft - så hvorfor være stille? Ved at designe miljøet anderledes er det muligt at kontrollere adfærden. En hotellounge har dæmpet belysning, tæpper og bløde møbler for at signalere et lavt samtaleniveau - den samme tankegang kan anvendes på skoler.
Praktiske tips til en NPF-venlig skole
- Skriv dagens program ned. Forklar formålet med den aktuelle lektion, og gennemgå opgaverne, så eleverne ved, hvor meget de forventes at lave, og hvor lang tid det tager.
- Hold alt ryddeligt og organiseret. Elever med NPF kan godt lide at have alting på sin rette plads. Opbevaring, der er tydeligt mærket, skaber mindre rod. Ting, der ligger og flyder, kan være distraherende, men når de er lagt i deres respektive kasser, er der mindre visuelt rod.
- Hav faste siddepladser. Det er svært at afvise sine kammerater, selv om de forstyrrer både en selv og alle andre i deres arbejde. Der er også en risiko for at komme til at sidde alene. Derfor minimerer det angsten, hvis læreren bestemmer, hvor hver elev skal sidde.
- Hjælp til tidsopfattelse. Et ur med en timer, der viser de resterende minutter, er tydeligt og nyttigt at have i klasseværelset. Det fortæller eleverne, hvor længe de forventes at fokusere.
- Hæng ikke elevernes arbejde op. I hvert fald ikke så de er i elevernes synsfelt i undervisningen - for undervisning er en kamp om opmærksomhed. Flyt i stedet tegninger og elevprojekter til den bagerste del af klasselokalet. Er der for tomt og kedeligt ved siden af tavlen? Sæt lydabsorbenter op. De dæmper både samtalestøj og ser godt ud som dekoration.
- Træn personalet. Møbler er kun en del af NPF-tilpasningen. Der er brug for omorganisering og uddannelse af personalet, så de kan planlægge lektioner og materialer, der passer til elever med NPF-diagnoser.
Som en familieejet virksomhed med 21 markeder arbejder vi konstant på vores egen lederudvikling. Men vi har også arbejdet med iværksættere og virksomhedsledere i 45 år. Så lad os hjælpe dig med arbejdspladsdesign - og bidrage til din viden om ledelse, f.eks. agil ledelse.
Hvor stammer agil ledelse fra?
Agil ledelse har sine rødder i Manifesto for Agile Software Development, som blev skrevet af en gruppe softwareudviklere i USA i begyndelsen af 00'erne. Modellen blev udviklet som en reaktion på begrænsningerne og udfordringerne ved den traditionelle vandfaldsmetode. Det drejede sig bl.a. om krav til detaljerede specifikationer, unødvendigt bureaukrati og behovet for omfattende dokumentation af det udførte arbejde. Man mente, at der i en verden i rivende udvikling med konstante markedsændringer, behov for hurtige beslutninger og effektivt arbejde, var behov for en fleksibel arbejdsform med uformelt samarbejde og hurtig beslutningstagning.