Du giver sikkert ofte feedback på dine kollegers opgaver, men du gør det nok forkert. De færreste har nemlig redskaberne til at give konstruktiv feedback.
Du giver sikkert ofte feedback på dine kollegers opgaver, men du gør det nok forkert. De færreste har nemlig redskaberne til at give konstruktiv feedback.
Bliver du bedt om at give en kollega feedback, så træd varsomt. Feedback kan nemlig være et minefelt at navigere i.
Det er i høj grad en balancegang at give konstruktiv feedback. På den ene side kan der nemt gå "roseklub" i den, og det kan modtageren ikke bruge til særlig meget - udover at afstive selvtilliden. Og det bliver man ikke bedre af.
Det er i høj grad en balancegang at give konstruktiv feedback. På den ene side kan der nemt gå "roseklub" i den, og det kan modtageren ikke bruge til særlig meget - udover at afstive selvtilliden. Og det bliver man ikke bedre af.
En anden fælde er at gå i den modsatte grøft og være alt for hård. Det kan være i den bedste mening, men det er vigtigt at være nænsom, for det kan virke meget brutalt og føles som en personlig nedsabling af et stykke arbejde, din kollega virkelig har gjort sig umage med.
Tag det ikke personligt
Ansvaret for god og produktiv feedback ligger dog ikke kun hos den, der giver feedback. Modtageren skal være i stand til at sætte sine følelser til side, så man ikke bliver personligt berørt af at få kritik for sit arbejde.Marshall Goldsmith er en af de mest anerkendte executive coaches i verden. Han bliver anset som en guru inden for feedback, og han påpeger netop, at modtagelighed for feedback kan være en bremseklods.
Mange er fx uvillige til at lytte til feedback, hvilket begrænser deres mulighed for personlig og professionel vækst. Åbenhed og ydmyghed er essentielle for at drage fordel af feedback.
Marshall Goldsmith har flere vigtige pointer omkring feedback, som han ofte deler i sine bøger og foredrag.
Marshall Goldsmith har flere vigtige pointer omkring feedback, som han ofte deler i sine bøger og foredrag.
Her er 4 af hans mest centrale pointer:
1. Feedforward i stedet for Feedback
Goldsmith introducerer konceptet "feedforward", som fokuserer på fremtidige handlinger og adfærd snarere end at analysere tidligere præstationer. Han mener, at feedforward kan være mere konstruktivt og motiverende end traditionel feedback, fordi det hjælper folk med at fokusere på forbedring frem for fejl.
2. Trigger points
Han taler også om vigtigheden af at identificere og håndtere "triggers" – situationer eller omstændigheder, der udløser negativ adfærd. Ved at forstå og håndtere disse udløsere kan man blive bedre til at kontrollere sine reaktioner og forbedre interaktioner med andre.
Goldsmith introducerer konceptet "feedforward", som fokuserer på fremtidige handlinger og adfærd snarere end at analysere tidligere præstationer. Han mener, at feedforward kan være mere konstruktivt og motiverende end traditionel feedback, fordi det hjælper folk med at fokusere på forbedring frem for fejl.
2. Trigger points
Han taler også om vigtigheden af at identificere og håndtere "triggers" – situationer eller omstændigheder, der udløser negativ adfærd. Ved at forstå og håndtere disse udløsere kan man blive bedre til at kontrollere sine reaktioner og forbedre interaktioner med andre.
3. Kontinuerlig forbedring
Goldsmith fremhæver vigtigheden af kontinuerlig læring og forbedring. Han opfordrer til, at man konstant søger feedback og arbejder på at udvikle sig, uanset hvor succesfuld man er. Alle kan blive bedre.
4. Opfølgning
En anden nøgleidé i Goldsmiths tilgang er vigtigheden af opfølgning. Han mener, at effektiv feedback og coaching kræver regelmæssig opfølgning for at sikre, at de ønskede ændringer faktisk finder sted og bliver vedligeholdt over tid.
Goldsmith fremhæver vigtigheden af kontinuerlig læring og forbedring. Han opfordrer til, at man konstant søger feedback og arbejder på at udvikle sig, uanset hvor succesfuld man er. Alle kan blive bedre.
4. Opfølgning
En anden nøgleidé i Goldsmiths tilgang er vigtigheden af opfølgning. Han mener, at effektiv feedback og coaching kræver regelmæssig opfølgning for at sikre, at de ønskede ændringer faktisk finder sted og bliver vedligeholdt over tid.
11 tips til konstruktiv feedback
1. Giv feedback privat
Undgå at give feedback offentligt for at minimere risikoen for negative reaktioner.
2. Lad der ikke gå for lang tid
Giv feedback så tæt på udførelsen af opgaven som muligt, men vent mindst 24 timer.
3. Konstruktiv frem for negativ feedback
Fokusér på forbedringer og ikke på fejl.
4. Brug udtrykket “Jeg oplever”
Understreg, at feedbacken er dine oplevelser og holdninger for at undgå skyldplacering.
5. Fokuser på få ting
Giv feedback om én eller to ting ad gangen for at undgå forsvarsreaktioner.
Undgå at give feedback offentligt for at minimere risikoen for negative reaktioner.
2. Lad der ikke gå for lang tid
Giv feedback så tæt på udførelsen af opgaven som muligt, men vent mindst 24 timer.
3. Konstruktiv frem for negativ feedback
Fokusér på forbedringer og ikke på fejl.
4. Brug udtrykket “Jeg oplever”
Understreg, at feedbacken er dine oplevelser og holdninger for at undgå skyldplacering.
5. Fokuser på få ting
Giv feedback om én eller to ting ad gangen for at undgå forsvarsreaktioner.
6. Vær specifik, og giv eksempler
Hjælp modtageren med at forstå og handle på feedback.
7. Inkludér positive elementer
Anerkend også det, som personen gør godt.
8. Undgå “men”
Brug ærlig konstruktiv kritik uden at pakke det ind.
9. Vær opmærksom på dit kropssprog
Dit kropssprog og tone kan påvirke, hvordan feedback modtages.
10. Giv plads til reaktioner
Lad modtageren stille spørgsmål eller reagere på feedback.
11. Spørg om lov først
Gør modtageren forberedt på at modtage feedback.
Hjælp modtageren med at forstå og handle på feedback.
7. Inkludér positive elementer
Anerkend også det, som personen gør godt.
8. Undgå “men”
Brug ærlig konstruktiv kritik uden at pakke det ind.
9. Vær opmærksom på dit kropssprog
Dit kropssprog og tone kan påvirke, hvordan feedback modtages.
10. Giv plads til reaktioner
Lad modtageren stille spørgsmål eller reagere på feedback.
11. Spørg om lov først
Gør modtageren forberedt på at modtage feedback.