6 tips - sådan omstiller du lageret til e-handel
Det er ikke overdrevet at kalde e-handel for en komplet gamechanger. Se her, hvordan du strammer lageret op til den nye virkelighed.
Indenfor de seneste år er e-handel eksploderet, og kurven går i én retning - stejlt opad. E-handel er en kæmpe udfordring, da det skaber helt nye krav til lageret i forbindelse med logistik og prognose. Man er nødt til at modernisere for at følge med udviklingen.
6 fokusområder der kan skærpe lageret til e-handel
1. Investér i et lagersystem
Har jeres lageret ikke allerede et lagerstyringssystem (WMF), så er det på tide at overveje, at få det installeret. Det er nemlig et seriøst konkurrenceparameter. Kort beskrevet er det en software, der hjælper virksomheder med at styre daglige lageroperationer - fra varerne kommer ind, og til de forlader lageret.2. Organisér lageret ud fra e-handel
Da forskellige typer varer kræver forskellig lagerplads og udstyr, er det nyttigt at opdele lageret mellem plukning og pallehåndtering.Plukning af individuelle produkter er den del af lagerarbejdet, der vil stige mest, når e-handlen for alvor tager fart. Hvis der er enkelte varer, der er ekstremt populære, kan håndteringen af disse varer outsources til et eksternt lager for at undgå at belaste dine egne ressourcer. Tredjepartslogistik kan også bruges til at aflaste hele virksomheden, fx i sæsonbestemte spidsbelastninger.
3. Det rette udstyr aflaster medarbejdere
Når antallet af opgaver stiger, kræver det også flere praktiske hjælpemidler for at aflaste medarbejderne. Palleløftere, containere på hjul og vogne letter transporten af varer. Plukkevogne gør det nemt at få adgang til varer i højden og organisere plukningen. Og så optimerer et veludstyret pakkebord effektiviteten, da alle pakningsmaterialer er samlet inden for nem og ergonomisk rækkevidde. Husk at dimensionere antallet af vogne og borde, så personalet ikke skal stå i kø for at udføre deres arbejde - det er unødvendigt spild af tid.4. Styr på returvarer
Ved e-handel er det en udfordring, at kunden ikke har haft varen mellem hænderne, inden de køber. Undersøgelser viser fx, at ca. fire ud af ti kunder ved bestilling af tøj online allerede ved ordreafgivelse forventer at returnere varen, og det betyder en kæmpe stigning af returvarer.
I e-handlens æra er det derfor vigtigere end nogensinde at have en gnidningsfri behandling af returvarer for at opnå kundetilfredshed.
Kræver returvarerne fx ekstra lagerplads? Og hvordan er processen med genpakning? Et lagerstyringssystem kan hjælpe med at optimere behandlingen af returvarer.
5. Ny teknologi
Du behøver ikke at installere en hær af robotter for at løse udfordringerne med e-handel. Der findes billige tech-løsninger som fx mobile printere, der kan printe etiketter, uanset hvor man befinder på lageret - det fjerner transporttiden for lagerarbejdere og øger lagereffektiviteten.Derudover er det en god ide med tablets og andre bærbare enheder, så alle medarbejdere konstant er logget på systemet.
6. Automatisér
Der er ingen grund til at gå all in og fuldautomatisere lageret. Faktisk får du mest ud af de små investeringer i enkelt-opgave maskiner, som sparer tid og fjerner stress ved det gentagne arbejde for dine medarbejderne. Det kan fx være:- Stregkodescannere, der kan hjælpe med at strømline plukning og samtidig forbedre nøjagtigheden.
- Et transportbånd kan flytte tunge containere fra et område til et andet sikkert og fjerne belastning af medarbejdere.
- En laser-scanner kan automatisk beregne mål og vægt på forsendelser for at sikre nøjagtighed og fremskynde forsendelsesprocessen.