Fra idé til virkelighed - Sådan blev skabe en af AJ Produkters bestsellere
Skabe er noget, som mange mennesker måske tager for givet. Men der ligger mange tanker og meget erfaring bag at udvikle et effektivt opbevaringssystem. Det er det, der sker, når der skabes en bestseller.
- Vi holder liv i klassikerne og udvikler samtidig nye til nutidens samfund,« siger Karl Johansson fra AJ Produkter.
Metalskabe findes på næsten alle arbejdspladser - fra fabrikker til kontorer. Vi ser dem også i svømmehaller, på stadioner, på hospitaler og i fitnesscentre. Men der er stor forskel på skabe. Ud over at opfylde deres funktion som opbevaringsplads kan de designes på mange forskellige måder for at imødekomme forskellige behov og forskellige brugere.
En der ved alt om det, er Karl Johansson, som er kategoriindkøber hos AJ Produkter. I vores sortiment på næsten 15.000 produkter til kontorer, skoler, lagre, industri og omklædningsrum er skabe blandt de bedst sælgende. I 2023 solgte og producerede vi omkring 77.000 skabe i forskellige modeller.
- Vi har kontrol over hele flowet, fra idé til produktion og salg,« fortæller han.
Men det handler ikke kun om kvantitet - hvert skab er nøje gennemtænkt og designet, siger Karl Johansson.
- Skabe er mere komplekse, end man måske tror ved første øjekast. Der findes alt fra standardskabe til skræddersyede skabe, som løser meget specifikke problemer. »Når vi udvikler eller ændrer et produkt, tænker vi på ergonomi, kvalitet og holdbarhed,« fortsætter han:
- »Ofte er det tilbehøret og indretningen, der gør forskellen. To skabe kan se ens ud udefra, men når man åbner dem, har de helt forskellige anvendelsesmuligheder.
Fra metalplade til skab
Rejsen fra idé til færdigt skab begynder ofte på vores hovedkontor i Halmstad, hvor designere skitserer nye koncepter - og slutter på AJ Metal Designs egen fabrik i Slovakiet, hvor man har produceret omklædningsskabe, værkstedsskabe og reolsystemer i tre årtier. Når skabene er færdige, sendes de til Sverige og AJ Produkters lager i Halmstad, så de nemt kan leveres til kunderne.
- Når vi har en idé på hovedkontoret, arbejder vi sammen med designeren om at visualisere, hvad vi ønsker at opnå. Vi starter med at lave en indledende briefing af, hvad vi prøver at udvikle, og så inddrager vi fabrikken tidligt i processen. Vi får deres feedback - f.eks. ved at ændre dybden eller en dimension for at udnytte materialet bedre.
»At have vores egen fabrik giver os kontrol over kvaliteten, mulighed for at implementere bæredygtige løsninger og ikke mindst at producere skræddersyede skabe«, siger Karl Johansson.
- »Det, jeg synes er den største fordel, er, at vi kan lægge fælles planer mod fælles mål. Der er en helt anden holdånd, end når man arbejder med en ekstern producent,« siger han.
Et eksempel på dette er, hvordan CREATE-produktlinjen blev udviklet.
- »Skabene blev designet af os selv, og sammen med vores egen fabrik blev der skabt en unik løsning. Efter lanceringen blev CREATE hædret ved designkonkurrencen Red Dot Awards. Det er en fantastisk anerkendelse, som motiverer os,« siger Karl Johansson.
At vi har egen fabrik giver også mulighed for løbende at gennemføre forbedringer.
Forbud mod tasker øgede efterspørgslen
En ting, som Karl Johansson synes er interessant ved sit arbejde, er, at samfundsmæssige tendenser og begivenheder afspejles i produkterne og efterspørgslen. I slutningen af 2023 traf den svenske politimyndighed for eksempel en beslutning om at forbyde tasker ved større begivenheder som koncerter, messer og festivaler. Det betød, at AJ Produkter straks blev kontaktet af kunder, som havde brug for skabe, der kunne give bedre opbevaringsmuligheder.
Et andet eksempel er, hvordan elevskabe har ændret sig fysisk på grund af digitaliseringen.
- »Tidligere var vores skabe tilpasset, hvordan skolegangen så ud for 10 år siden, hvor man havde brug for meget plads til ringbind og bøger,« siger Karl Johansson.
Men uddannelse er anderledes i dag, med færre bøger og mere fokus på tablets, bærbare computere og andre mindre ting.
»Godt for miljøet og din pengepung«
I de senere år er bæredygtighed blevet en stadig vigtigere del af vores arbejde. Både når det gælder design af nye skabe og udvikling af eksisterende.
- Vi ser meget på, hvordan vi kan reducere vores CO2-fodaftryk - uden at gå på kompromis med kvaliteten. Kan vi f.eks. reducere størrelsen eller tykkelsen på en del? Det kan have en stor positiv indvirkning på CO2-udledningen, siger Johansson:
- Jeg ser hele tiden tegn på, at når man arbejder med bæredygtighed, tvinges man til at tænke over produktet en ekstra gang, og så kommer man ofte frem til smarte løsninger, som ikke kun er gode for miljøet, men også for pengepungen.